Svéd(d)élet(t)

Az életünk Svédországban.

2019. december 24.

5+1 extrém furcsaság Svédországból

Az előző két részben felsoroltam, hogy mit szeretek, illetve hogy mit nem szeretek Svédországban. A sorozat befejező részeként jöjjenek azok a svéd dolgok, amikre pusztán csak nap mint nap rácsodálkozom, olyannyira különlegesség számba mennek:

1) Långtradare - az extra hosszú kamion

Mindenki ismeri a hátul duplatengelyes extra hosszú teherautókat. Mindenki ismeri a nyerges vontatókat (köznapi nevén kamion). Na mit csinálnak a svédek? Az előbbire pótkocsiként ráakasztják az utóbbit, és máris kész az elképzelhetetlenül hosszú, akár 25 méteres jármű. Általában "csak" 64 tonnás, de bizonyos utakon és bizonyos időszakokban akár 80 tonnás össztömeggel. Egyáltalán nem számít ritkaságnak, a teherforgalom nagy része ilyenekkel zajlik. És ezekkel simán elboldogulnak városban is, körforgalomban is. A nagyobb szállítóképesség egyébként nem csupán költségcsökkentés jelent. Tanulmányok mutatták ki, hogy - habár a teherjármű balesetek csak nagyon ritkán történnek a teherautósofőr hibájából - a kevesebb teherjármű jelenléte kevesebb autóbalesetet is jelent.
Érdekesség: ezeknek a vezetése nem feltétlenül férfimunka: https://www.youtube.com/watch?v=g-zkb16-qmw

2) Ekodukt - gyalogosfelüljáró vadaknak

https://www.youtube.com/watch?v=W-rOdWsOUIo

Svédország egy részét a háborítatlan természet uralja, az ott őslakosnak számító kisebb-nagyobb vadállatokkal, de még a sűrűn beépített és lakott, illetve mezőgazdaságra igénybe vett déli megyékben is mindennapos látvány a nyúl, róka, őz, vagy vaddisznó az utak mellett - és ebből következően időnként sajnos az utakon is. A vadgázolás sem az autónak, sem a vadnak nem tesz jót, ezért minden létező módon igyekeznek csökkenteni ezeknek a számát. Pl. úgy is, hogy a forgalmas utak fölött kifejezetten a vadak számára építenek felüljárót. Ezt pontosan úgy kell elképzelni, mint egy hagyományos felüljárót, csak aszfalt helyett fűvel-fával-bokorral vannak beültetve. Természetesen ez csak akkor működik, ha másutt viszont nem tudnak az állatok keresztülmenni az úton, vagyis a felüljáró előtt-után hosszú, magas, zárt vadkerítés védi egymástól az állatokat és a forgalmat.

Olyannyira népszerű dolog ez a svédeknél, hogy több szavuk is van rá: faunapassage (állat + közlekedő), viltåtgärd (vad + átkelő), vagy a címben is szereplő, a természet és a viadukt szavakból összeollózott ekodukt.


3) Lakrits - a medvecukor-mánia

Magyar ésszel viszonylag nehéz megérteni a svédek túlzott rajongását a medvecukor iránt. Ami engem illet, finomnak semmiképpen sem nevezném a lakrits-ot, itt Svédországban mégis szinte kivétel nélkül imádják, és gyakorlatilag mindenbe IS képesek beletenni. Málnás süteménybe, gumicukorba, Oreo kekszbe, Merci csokiba, Orbit rágóba, kólába, barna sörbe. Ha esetleg már nincs mit elrontani medvecukorral, akkor önmagában a medvecukrot rontják még tovább, sóval, ammóniával, ki tudja még mivel, és ezeket ártatlanul, édességboltban, a többi finomság között elhelyezve árulják. Nagyon észnél kell lenni vásárláskor!


4) Volvia - biztosító kizárólag Volvosoknak

Első pillantásra legalábbis teljesen értelmetlen önkorlátozásnak tűnik létrehozni egy biztosító, kizárólag egyetlen autómárkára. De mégsem az, hiszen itt Svédországban jó nagy a célcsoport, és valószínűleg jól is megy az üzlet, hiszen naponta hallani a reklámjukat a rádióban is. Mindenesetre nehéz elképzelni ennek azt a magyar párját, ahol mondjuk csakis Suzuki-t lehetne biztosítani.


5) Volvo A-traktor

Ezeket a platós járművé átalakított autókat olyan nagy számban, és olyan hasonló kivitelben lehet látni az utakon, hogy nem is gondolná az ember, hogy házilagosan készítik őket. És bár a régebbi szögletes Volvokról mindent el lehet mondani, csak azt nem, hogy szépek, azért el kell ismerni, hogy így menő járgányok lesznek belőlük. Két fajtája létezik: A munkagép/vontató kategóriába sorolt (ez a tényleges "A-traktor"), amire nem kell rendszám, de legfeljebb 30 km/h-s sebességgel közlekedhet. De léteznek teljesen normális, rendszámos változatok is - ennek a szabályozásáról nem igazán találtam érdemleges információt, de szívesen fogadom a tudnivalókat a kommentekben.

a_traktor.jpg


+1) Jávorszarvasos vonóhorog-kupak

Hát ehhez végképp nincs mit hozzáfűzni. A svédeknél meglepően gyakran találkozik az ember effélével:

11376441_580855688724127_888467398_n.jpg

NRebeka 30 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://svedelet.blog.hu/api/trackback/id/tr1615365052

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

mayflower36 2019.12.24. 21:43:16

Az A-traktor engem is érdekelne! Van Porsche Cayenne, 190Le-s turbódízel Nissan Navara, múltkor blockete-en volt 5.7literes V8-as amerikai giga pickup is A-traktorként. Valami másodlagos sebváltó van bennük, hogy 3X km/h-nál többel ne tudjanak menni, újabbakban elektronikus a korlátozás.
De én úgy tudom elöl van rajtuk rendszám, hátul az elakadásjelző háromszög és vizsgáztatni is kell őket, ami főképp a sebességkorlátozó működésére megy ki. De meglepő módon tényleg csak 30 körül mennek mindenhol és ha a limitert ki is tudják lőni, azt nem az emberek által járt utakon teszik, maximum full kihalt erdei úton. El se merem képzelni milyen illegál ágazatai lennének ennek Magyarországon :D
Vidéki utakon rendkívül sok van belöle, ebben jampiznak a tizenévesek, mivel a segédmotor kerékpáros (=robogó) jogsival vezethető.

Zsíros Bunci 2019.12.26. 17:17:53

Vadfelüljáro az itthoni autópályák mentén is van -.-

Fülig José 2019.12.26. 18:04:20

kell egy ilyen volvo, kit kell megölni...!? k.va nagy!!

ember100 2019.12.26. 21:40:22

@Fülig José:
Helló !

Nagy vagy pajtás :)

Tetves Dög 2019.12.26. 21:48:36

"Långtradare - az extra hosszú kamion

Mindenki ismeri a hátul duplatengelyes extra hosszú teherautókat. Mindenki ismeri a nyerges vontatókat"
Aha, valóban majdnem mindenki. Rajtad kívül.

" (köznapi nevén kamion)"
A köznapi nevÜKÖn kamionnak hívott járművek EGY RÉSZE nyergesvontató, MÁSIK RÉSZE pedig a linkelt videóban is bemutatott, teljesen normális pótkocsis szerelvény, aminek mindössze a pótkocsija hosszabb a (nálunk) szokásos( és szabványos)nál.

Szóval:
1. Tanulj meg magyarul, mielőtt firkálni kezdesz.
2. Tájékozódj az adott témában, mielőtt firkálni kezdesz.
3. A bocskorszíj meg jó, és punktum. Akár firkálsz, akár nem.

Tetves Dög 2019.12.26. 21:50:54

Ui. Ha egy nyerges után kötnél még egy pótkocsit, pláne egy extra hosszút, annak a hátulja simán az összes körforgalomnak a közepén menne át.
Csak hogy értsd, mekkora hülyeséget sikerült iderittyentened.

csizkek 2019.12.26. 22:16:11

Sved furcsasagok aha.. kamion tema elozo hozzaszolasban kifejtve. Vadatjaro kb mindenhol van. Lakritz, semmi furcsa, Skandinavia, Hollandia, Nemeto. Az osszes nagy autogyartonak van sajat biztositoja, nemcsak a volvonak. Ebben a postban az osszes furcsasag nax a volvo traki

Csan No 2019.12.27. 00:33:27

No igen, a felsorolás jó része nem különleges annnyira. Ausztráliában tényleg extra hosszú teherautószerelvények vannak, tv-műsor is szól róluk. De gondolom más ilaen nagy távolságokkal bíró országokban előfordulhatnak.
Mimt írták, nálunk is van vadátjáró az autópályákon.
Az autógyárak saját finanszírozási cégeket alapítanak, biztosítást is kötnek. Sőt, fuvarcégek is, munt anno nálunk a Waberer biztosító üzletága.
Kinél mi van sok, abból épít szállxtót. Nálunk is dívik, de csak lassú járműként lehet utcára jutni velük. Csak nálunk nem a Volvoból van sok öreg olcsó darab, hanem más járgányokból, amikből ilyenek készültek.

Itt az internet, ha már megosztunk valamit, ér tájékozódni is, hogy amikor rácsodálkozik valaki a világra, körbenézzen, mert lehet, hogy csak neki újdonság az ilyesmi.

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2019.12.27. 00:36:44

En az a-traktorokrol azt hallottam, hogy mar talan 16 evesen is szabad vezetni.Eleg nagy baj, hogy ezeket az utakra engedik, ugyanis q idegesito, hogy lehetne menni 60-70nel is de egy ilyen sz@r megy az ember elott 30-cal, es allandoan jonnek szembe is...
A regi kocka Volverek gyonyoruek, aki nem talalja szepnek, nincs izlese. :-)))
A fekete sz@r ragacs viszont valoban borzalmas, en maximum furdoszobai szaniter hezagkitolto szigetelesnek tudnam hasznalni.
A Volvia biztosito meg egy gyoker banda,ott voltunk naluk evekig, a kocsink erteke toredeke lett idokozben, de a biztositas havi dija semit se csokkent.Leptunk toluk gyorsan.
Vonohorog-kupak: sose lattunk meg ilyet 11 ev alatt, ennyit a nagy gyakorisagrol...:-))

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2019.12.27. 00:40:13

Szoval erdemes ovatosan kijelentgetni barmit is, hogy ez vagy az van ebben az orszagban, mert kabe semmi sem altalanos...En mar ugy szoktam fogalmazni hogy ez vagy az van felenk, esetleg tapasztalataim szerint, stb.Q nagy ez az orszag teruletre.

Greg36 2019.12.27. 07:47:25

@Tetves Dög: @csizkek: Még szerencse, hogy a svédek nem olyan okosak kamion ügyben, mint ti, ezért aztán tök feleslegesen kiadtak egy szabályozást a szerintetek nemlétező kamionkra. 15-16. oldal. +19 +21.
www.unece.org/fileadmin/DAM/trans/wp24/wp24-presentations/documents/pres08-04.pdf

DirtyHarry 2019.12.27. 09:06:04

@Tetves Dög: Pedig létezik félpótkocsi után kötött verzió is: youtu.be/uK85BZUkruM
Dániában is sok ilyet látni, de inkább a másik verzió a gyakoribb, a hosszú pótkocsi.

Warlimont 2019.12.27. 09:36:26

A poszt nem a legjobban fogta meg a sved furcsasagokat.

Szamomra a legfurcsabb, hogy szemtöl szembe mindenki mosolyog, nagyon el a kip szmajling kultura, konfliktus, vita nagyon ritka, viszont ugy szorjak egymasra a többnyire nevtelen feljelenteseket, hogy a legszebb magyar 50-es eveket idezik. Ezeket nagy öntudattal es igen alszent modon nem feljelentesnek es a masik bemoszerolasanak elik meg, hanem a "rendszer" jobbitasanak. A legviccesebb, mar-mar orwelli eset az volt, amikor a nalunk a munkahelyen egy növer ÖNMAGAT jelentette fel a fönökenel, mert elfelejtett megcsinalni valami, amugy teljesen lenyegtelen papirmunkat.

A hosszu kamion es a összebuheralt Volvo "traktor" egyebkent nagyon bosszanto az utakon. A kamion nagyon hosszu, nehez megelözni, a Volvo "traktor" meg extrem lassu, szo szerint forgalmi akadaly a savban, amikor 30-40km/h körul haladva orszaguton összeszedi a nepeket maga möge. A sved közlekedes pedig olyan, hogy elözni nem igazan szokas, tehat szepen megy a sor sokaig a "felvezetöautoval", amig elöl 1-1 nagy nehezen meg meri elözni a csotrogany traktort. A csotrogany szo nem veletlen, a kepen fent lathato peldany eppen egy igenyes darab, de a többseg valojaban közelebbröl ugy nez ki, hogy odahaza siman kiszednek a forgalombol.

DirtyHarry 2019.12.27. 09:39:57

@Warlimont: Ez a feljelentgetés Dániában is népszerű sport, pl ha a szomszéd azt látja hogy hirtelen lett egy jobb autód mint az övé, akkor már megy is a levél a helyi NAV-nak ( SKAT).
en.wikipedia.org/wiki/Law_of_Jante

geeeteee 2019.12.27. 10:42:38

@Tetves Dög: A körforgalom méretein is múlik ám. És a szabályozás tartalmazza azt is, hogy melyik útvonalakon járhatnak. Ahogy Greg36 is írta-linkelte.

Én dolgoztam Quadon(négy félpót), négy pótos road train, és simán jártam vele a körforgalmakat, jobbra-balra-egyenesen vagy teljesen körbefordulva is. Látod, mik vannak. mrapps.mainroads.wa.gov.au/hvsnetworkmap

hoplita 2019.12.27. 11:08:20

"... És bár a régebbi szögletes Volvokról mindent el lehet mondani, csak azt nem, hogy szépek,.."

Nana, ízlések és pofonok.......nekem volt 740-esem, igazi klasszikus, még autóformájú autó, biztonság, kényelem és teljesítmény....egy Escort rommá tört rajtunk, mikor oldalról belénk jött.:)

geeeteee 2019.12.27. 11:34:13

@DirtyHarry: Amit linkeltél, az pont norvég. És ott is említik, hogy egy útvonalra kapott az a cég engedélyt. Szóval azért nem szaladgálhatnak bárhol.

Muhammad Balfas 2019.12.27. 12:16:14

A svéd foci kapusnak pedig van egy különleges tulajdonsága: akkor is (s)véd, ha nem áll a kapuban..:)

pkovaks 2019.12.27. 12:57:11

"5+1 extrém furcsaság Svédországból"

Nem kene eröltetni az effajta beirasokat mert meg valakik komolyan veszik ... Semmi furcsasag nincs a felsoroltakban mert mas orszagokban is van hasonlo ha nem is minden egy orszagon belul.
Vannak viszont mas furcsasagok amik meg jellemzöbbek az orszagra...
...alkohollal kapcsolatosak...
...lepcsöhazban (nem)talalkozas a szomszeddal...0
...kapcsolattartas a kolegakkal es csaladjukkal...0
...közös privat megmozdulasok a munkatarsakkal...0
...nevnap, szuletesnap nem csaladtagokkal...0
...feljelentösdi jatekok...
...mosokonyhakkal kapcsolatos balhek...
...stb...stb...stb...

...meg lehetne folytatni ki-ki tapasztalata alapjan...

Bambano 2019.12.27. 14:41:43

arról is essen már szó, hogy az a gizi, aki férfimunkát végez és közvetíti, az miért foglalkozik mindennel a vezetőállásban, ami nem kamion vezetés? és ezért miért nem büntetik rommá?

DirtyHarry 2019.12.28. 01:29:34

@geeeteee: Mindegy, Dániában is mászkálnak hasonlók, gondolom akkor a svédeknél is, dánoknál a dolly-s verzió is megy, de mint írtam a D verzio a leggyakoribb.
da.wikipedia.org/wiki/Modulvogntog

geeeteee 2019.12.28. 04:46:08

@DirtyHarry: Ok, köszi. Hajtottam Európában is, még emlékszem, a Schenker meg tán az LKW_Walter nyomatta a WAB-ozást(Wechsel-Aufbau-cserélhető felépítmény), gondolom annak az elgondolásnak a folytatása, mint az EMS a svéd tanulmányban. A D verziónak nálunk az a neve, hogy "truck and dog", a többi: A- Semi and pig, B-B-Double, C-Truck and Superdog(nincs kihúzható dolly-pótos szerelvény), Az E és F errefelé nemigen van, a G meg régi történet, én is húztam, itt Truck and pig, Európában tandemnek vagy jumbónak hívtuk, a nagymartoni Rambónál(members.aon.at/ramberger-lagerhallen/) dolgoztam olyanokon, Mercim, aztán Scaniám volt. Sokat voltam velük magyarban is, ilyenekkel hordtuk az üres dobozokat a sörgyárakba(Sopron és Kőbánya pl,), cipőt a Humanichoz a Váci útra, meg autóalkatrészeket az Audihoz és mindenféle beszállítoktól.
Amikor két vagy több nyerges van egymás után, akkor az első semi neve Lead(mint a póráz), a többi dog, kettő együtt double, három triple, négy quad, ezekben lehet B-Double is, A-(nyereg van a pót hátulján) és B-(nincs alatta dolly, az A-n fekszik) trélerek. Ennyit érdekességnek, csak ráértem.

Tetves Dög 2019.12.30. 09:24:43

@Greg36:
Az lehet, hogy adtak ki szabályozást, csak abban pont NINCS nyerges után kötött normál pót.
Szóval ha nem szóltál volna...

@DirtyHarry:
@geeeteee:
Na, ugye...

Tetves Dög 2019.12.30. 09:26:30

@geeeteee: Persze, nyilván. Egy reptéren semmivel nem gond megfordulni :-)

Amúgy jó lehetett....

Greg36 2019.12.30. 09:53:34

@Tetves Dög: Ácsi. Te ezt írtad: "Ha egy nyerges után kötnél még egy pótkocsit". Szó sem volt normál pótról, én sem írtam. Tandem pót van. Vagy ha ez nem egy félpót mögé kötött pót, akkor mi? Bányavasút, vagy komp?
m.blog.hu/te/techstory/image/Scania_puoliper%C3%A4vaunu_ja_keskiakseliper%C3%A4vaunu_Rauma_Finland.jpg

techstory.blog.hu/2013/09/16/klubbelepo_40_tonna_oriaskamionok_szerte_a_vilagban_2_resz

Tetves Dög 2019.12.31. 10:16:10

@Greg36: De, pontosan azért volt szó "normál" pótról, mert nem mondtuk, hogy nem az.
A (simán) "pótkocsi" az olyan, aminek a két végén van(nak) tengely(ek), és az első tengely(csoport) forgózsámolyon fordul.
Amit most linkeltél, az egy *egytengelyes* pótkocsi, ami sokkal kevésbé "marad le" az ívről forduláskor, mint a normál pót.
Nem véletlen, hogy a hivatkozott szabályozásban is CSAK ILYENEK ("centre-axle trailer") vannak duplán egymás mögött.

A nyergesnek meg *fél*pótkocsija van, ugyebár. Márpedig ezek - merev szerkezetek lévén - mind teljesen máshogy viselkednek, mint a szokásos, "alapértelmezett" pót.

Greg36 2019.12.31. 10:57:18

@Tetves Dög: Akkor elbeszéltünk egyymásmellett. BUÉK!

mayflower36 2019.12.31. 14:00:51

Ennyi rossz szandekot :(
Egy hölgy megirta a potkocsis temat, lathatoan nem hozzaertöen, de eleg szemleletesen, hogy a laikus megertse mire gondol. Ez egy szemelyes blog, nem szakmai, miert kell szetcincalni?

A rosszindulat pedig csak arad atgondolas nelkul. Svedorszagban mas a közlekedesi kultura. Egy felidegbeteg, mindenkit versenyzötarsnak nezö budapesti soförnek ez egy leszedalt orszag, de csaladapakent gyerekkel mögötted, ugy, hogy nem rohansz mindenhova, mintha nem lenne holnap nagyon jo.

Az A-traktort meg fökepp videken hasznaljak, jofejek probalnak is lehuzodni, megha a kanyargos ut miatt a kielözesuk az atlag sved vezetönek 150+le-vel a segge alatt is mission impossible.
Viszont 1: itt a dashcam videokon javorszarvasok vannak es jaj a körforgalomban elfelejtett indexelni, de nagyon nem szabaöykövetö felvetelek es nem oroszokat megszegyenitö tettek.
Viszont 2: nem vagyok ra buszke, de hulye öcsem 15 evesen 130le-s Suzuki sportmotorral koccant S Mercivel. Inkabb uöjön egy 30km/h-val menö ilyen A-traltorban, uvöltesse a zenet es hiddje, hogy ö a legjampibb csavo a vilagon, minthogy friss jogsival (vagy anelkul se meg) öreg BMW-vel hiddje ö az uj Ken Block. Itt mire a hulyegyerek kijampizza magat es autoba ulhet legalabb van nemi közuti tapasztalata mielött tolja apuci Volvojanak.

Svedeknel sok a "jaj ez nagyon sved dolog", ami jöveveny mas orszagokbol, de ök ennek elik meg. Miert, a magyar meg abban nö fel a rantott hus, a gulyas, a langos, a pörkölt az olyan magyar, mint az aranybulla. Aztan ha utanaolvas akkor is csak arra jut persze mas orszag is csak a magyaroktol lopta, mert mi meg kulönbet is szarunk. Ezek utan ha a sved azt hiszi a lakrits törzsgyökeresen az öve, akkor mi van?

2020 van holnaptol, de a ma embere nem fogja fel, hogy amikir ezek lakrits-ot zabaltak telen a fel ehinsegben idefent, akkor a lo volt a legfejletebb közlekedesi eszköz es a telepulesen kivuli informacioaramlas is olyan bö volt, mint amit most tudunk az Eszak-koreai emberek hetköznapjarol. Most ekkor összeveszni melyik kiserletezö, befagyott seggu eszaki nep talalta fel hogy karamellizaljon cukrot pl az korlatoltsag.

Öruljunk, hogy ök sokat esznek belöle, nekunk szerencsere kevesebb jut :D

Untermensch4 2020.01.07. 22:42:50

@Fülig José: "kell egy ilyen volvo, kit kell megölni...!?"

Ha magyarisztánban akarod és az általad említett módszerre alapozva akkor kb a komplett jogszolgáltatás humánerőforrás-állományát. Pár éve egy cikkben a magyar kitcar-szövetség elnöke annak örült hogy az autója következő építési fázisához nem kapja meg a méltóságos hivatal engedélyét mert akkor az addig elkészült vázat bármikor a hatóság az építő saját költségén töréspróbának vetheti alá. Azaz "szép járgány lett volna, jó erős volt a váz de így lezúzva már nem beépíthető, újra lehet kezdeni elölről de annak a váznak még nincs töréspróba-tesztje..."

Untermensch4 2020.01.07. 23:04:58

@Bambano: "arról is essen már szó, hogy az a gizi, aki férfimunkát végez és közvetíti, az miért foglalkozik mindennel a vezetőállásban, ami nem kamion vezetés? és ezért miért nem büntetik rommá?"

AETR-egyezmény ismerős?
süti beállítások módosítása