5+1 extrém furcsaság Svédországból
Az előző két részben felsoroltam, hogy mit szeretek, illetve hogy mit nem szeretek Svédországban. A sorozat befejező részeként jöjjenek azok a svéd dolgok, amikre pusztán csak nap mint nap rácsodálkozom, olyannyira különlegesség számba mennek:
1) Långtradare - az extra hosszú kamion
Mindenki ismeri a hátul duplatengelyes extra hosszú teherautókat. Mindenki ismeri a nyerges vontatókat (köznapi nevén kamion). Na mit csinálnak a svédek? Az előbbire pótkocsiként ráakasztják az utóbbit, és máris kész az elképzelhetetlenül hosszú, akár 25 méteres jármű. Általában "csak" 64 tonnás, de bizonyos utakon és bizonyos időszakokban akár 80 tonnás össztömeggel. Egyáltalán nem számít ritkaságnak, a teherforgalom nagy része ilyenekkel zajlik. És ezekkel simán elboldogulnak városban is, körforgalomban is. A nagyobb szállítóképesség egyébként nem csupán költségcsökkentés jelent. Tanulmányok mutatták ki, hogy - habár a teherjármű balesetek csak nagyon ritkán történnek a teherautósofőr hibájából - a kevesebb teherjármű jelenléte kevesebb autóbalesetet is jelent.
Érdekesség: ezeknek a vezetése nem feltétlenül férfimunka: https://www.youtube.com/watch?v=g-zkb16-qmw
2) Ekodukt - gyalogosfelüljáró vadaknak
https://www.youtube.com/watch?v=W-rOdWsOUIo
Svédország egy részét a háborítatlan természet uralja, az ott őslakosnak számító kisebb-nagyobb vadállatokkal, de még a sűrűn beépített és lakott, illetve mezőgazdaságra igénybe vett déli megyékben is mindennapos látvány a nyúl, róka, őz, vagy vaddisznó az utak mellett - és ebből következően időnként sajnos az utakon is. A vadgázolás sem az autónak, sem a vadnak nem tesz jót, ezért minden létező módon igyekeznek csökkenteni ezeknek a számát. Pl. úgy is, hogy a forgalmas utak fölött kifejezetten a vadak számára építenek felüljárót. Ezt pontosan úgy kell elképzelni, mint egy hagyományos felüljárót, csak aszfalt helyett fűvel-fával-bokorral vannak beültetve. Természetesen ez csak akkor működik, ha másutt viszont nem tudnak az állatok keresztülmenni az úton, vagyis a felüljáró előtt-után hosszú, magas, zárt vadkerítés védi egymástól az állatokat és a forgalmat.
Olyannyira népszerű dolog ez a svédeknél, hogy több szavuk is van rá: faunapassage (állat + közlekedő), viltåtgärd (vad + átkelő), vagy a címben is szereplő, a természet és a viadukt szavakból összeollózott ekodukt.
3) Lakrits - a medvecukor-mánia
Magyar ésszel viszonylag nehéz megérteni a svédek túlzott rajongását a medvecukor iránt. Ami engem illet, finomnak semmiképpen sem nevezném a lakrits-ot, itt Svédországban mégis szinte kivétel nélkül imádják, és gyakorlatilag mindenbe IS képesek beletenni. Málnás süteménybe, gumicukorba, Oreo kekszbe, Merci csokiba, Orbit rágóba, kólába, barna sörbe. Ha esetleg már nincs mit elrontani medvecukorral, akkor önmagában a medvecukrot rontják még tovább, sóval, ammóniával, ki tudja még mivel, és ezeket ártatlanul, édességboltban, a többi finomság között elhelyezve árulják. Nagyon észnél kell lenni vásárláskor!
4) Volvia - biztosító kizárólag Volvosoknak
Első pillantásra legalábbis teljesen értelmetlen önkorlátozásnak tűnik létrehozni egy biztosító, kizárólag egyetlen autómárkára. De mégsem az, hiszen itt Svédországban jó nagy a célcsoport, és valószínűleg jól is megy az üzlet, hiszen naponta hallani a reklámjukat a rádióban is. Mindenesetre nehéz elképzelni ennek azt a magyar párját, ahol mondjuk csakis Suzuki-t lehetne biztosítani.
5) Volvo A-traktor
Ezeket a platós járművé átalakított autókat olyan nagy számban, és olyan hasonló kivitelben lehet látni az utakon, hogy nem is gondolná az ember, hogy házilagosan készítik őket. És bár a régebbi szögletes Volvokról mindent el lehet mondani, csak azt nem, hogy szépek, azért el kell ismerni, hogy így menő járgányok lesznek belőlük. Két fajtája létezik: A munkagép/vontató kategóriába sorolt (ez a tényleges "A-traktor"), amire nem kell rendszám, de legfeljebb 30 km/h-s sebességgel közlekedhet. De léteznek teljesen normális, rendszámos változatok is - ennek a szabályozásáról nem igazán találtam érdemleges információt, de szívesen fogadom a tudnivalókat a kommentekben.
+1) Jávorszarvasos vonóhorog-kupak
Hát ehhez végképp nincs mit hozzáfűzni. A svédeknél meglepően gyakran találkozik az ember effélével:
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
mayflower36 2019.12.24. 21:43:16
De én úgy tudom elöl van rajtuk rendszám, hátul az elakadásjelző háromszög és vizsgáztatni is kell őket, ami főképp a sebességkorlátozó működésére megy ki. De meglepő módon tényleg csak 30 körül mennek mindenhol és ha a limitert ki is tudják lőni, azt nem az emberek által járt utakon teszik, maximum full kihalt erdei úton. El se merem képzelni milyen illegál ágazatai lennének ennek Magyarországon :D
Vidéki utakon rendkívül sok van belöle, ebben jampiznak a tizenévesek, mivel a segédmotor kerékpáros (=robogó) jogsival vezethető.
Zsíros Bunci 2019.12.26. 17:17:53
Fülig José 2019.12.26. 18:04:20
ember100 2019.12.26. 21:40:22
Helló !
Nagy vagy pajtás :)
Tetves Dög 2019.12.26. 21:48:36
Mindenki ismeri a hátul duplatengelyes extra hosszú teherautókat. Mindenki ismeri a nyerges vontatókat"
Aha, valóban majdnem mindenki. Rajtad kívül.
" (köznapi nevén kamion)"
A köznapi nevÜKÖn kamionnak hívott járművek EGY RÉSZE nyergesvontató, MÁSIK RÉSZE pedig a linkelt videóban is bemutatott, teljesen normális pótkocsis szerelvény, aminek mindössze a pótkocsija hosszabb a (nálunk) szokásos( és szabványos)nál.
Szóval:
1. Tanulj meg magyarul, mielőtt firkálni kezdesz.
2. Tájékozódj az adott témában, mielőtt firkálni kezdesz.
3. A bocskorszíj meg jó, és punktum. Akár firkálsz, akár nem.
Tetves Dög 2019.12.26. 21:50:54
Csak hogy értsd, mekkora hülyeséget sikerült iderittyentened.
csizkek 2019.12.26. 22:16:11
Csan No 2019.12.27. 00:33:27
Mimt írták, nálunk is van vadátjáró az autópályákon.
Az autógyárak saját finanszírozási cégeket alapítanak, biztosítást is kötnek. Sőt, fuvarcégek is, munt anno nálunk a Waberer biztosító üzletága.
Kinél mi van sok, abból épít szállxtót. Nálunk is dívik, de csak lassú járműként lehet utcára jutni velük. Csak nálunk nem a Volvoból van sok öreg olcsó darab, hanem más járgányokból, amikből ilyenek készültek.
Itt az internet, ha már megosztunk valamit, ér tájékozódni is, hogy amikor rácsodálkozik valaki a világra, körbenézzen, mert lehet, hogy csak neki újdonság az ilyesmi.
geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2019.12.27. 00:36:44
A regi kocka Volverek gyonyoruek, aki nem talalja szepnek, nincs izlese. :-)))
A fekete sz@r ragacs viszont valoban borzalmas, en maximum furdoszobai szaniter hezagkitolto szigetelesnek tudnam hasznalni.
A Volvia biztosito meg egy gyoker banda,ott voltunk naluk evekig, a kocsink erteke toredeke lett idokozben, de a biztositas havi dija semit se csokkent.Leptunk toluk gyorsan.
Vonohorog-kupak: sose lattunk meg ilyet 11 ev alatt, ennyit a nagy gyakorisagrol...:-))
geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2019.12.27. 00:40:13
Greg36 2019.12.27. 07:47:25
www.unece.org/fileadmin/DAM/trans/wp24/wp24-presentations/documents/pres08-04.pdf
DirtyHarry 2019.12.27. 09:06:04
Dániában is sok ilyet látni, de inkább a másik verzió a gyakoribb, a hosszú pótkocsi.
Warlimont 2019.12.27. 09:36:26
Szamomra a legfurcsabb, hogy szemtöl szembe mindenki mosolyog, nagyon el a kip szmajling kultura, konfliktus, vita nagyon ritka, viszont ugy szorjak egymasra a többnyire nevtelen feljelenteseket, hogy a legszebb magyar 50-es eveket idezik. Ezeket nagy öntudattal es igen alszent modon nem feljelentesnek es a masik bemoszerolasanak elik meg, hanem a "rendszer" jobbitasanak. A legviccesebb, mar-mar orwelli eset az volt, amikor a nalunk a munkahelyen egy növer ÖNMAGAT jelentette fel a fönökenel, mert elfelejtett megcsinalni valami, amugy teljesen lenyegtelen papirmunkat.
A hosszu kamion es a összebuheralt Volvo "traktor" egyebkent nagyon bosszanto az utakon. A kamion nagyon hosszu, nehez megelözni, a Volvo "traktor" meg extrem lassu, szo szerint forgalmi akadaly a savban, amikor 30-40km/h körul haladva orszaguton összeszedi a nepeket maga möge. A sved közlekedes pedig olyan, hogy elözni nem igazan szokas, tehat szepen megy a sor sokaig a "felvezetöautoval", amig elöl 1-1 nagy nehezen meg meri elözni a csotrogany traktort. A csotrogany szo nem veletlen, a kepen fent lathato peldany eppen egy igenyes darab, de a többseg valojaban közelebbröl ugy nez ki, hogy odahaza siman kiszednek a forgalombol.
DirtyHarry 2019.12.27. 09:39:57
en.wikipedia.org/wiki/Law_of_Jante
geeeteee 2019.12.27. 10:42:38
Én dolgoztam Quadon(négy félpót), négy pótos road train, és simán jártam vele a körforgalmakat, jobbra-balra-egyenesen vagy teljesen körbefordulva is. Látod, mik vannak. mrapps.mainroads.wa.gov.au/hvsnetworkmap
hoplita 2019.12.27. 11:08:20
Nana, ízlések és pofonok.......nekem volt 740-esem, igazi klasszikus, még autóformájú autó, biztonság, kényelem és teljesítmény....egy Escort rommá tört rajtunk, mikor oldalról belénk jött.:)
geeeteee 2019.12.27. 11:34:13
Muhammad Balfas 2019.12.27. 12:16:14
pkovaks 2019.12.27. 12:57:11
Nem kene eröltetni az effajta beirasokat mert meg valakik komolyan veszik ... Semmi furcsasag nincs a felsoroltakban mert mas orszagokban is van hasonlo ha nem is minden egy orszagon belul.
Vannak viszont mas furcsasagok amik meg jellemzöbbek az orszagra...
...alkohollal kapcsolatosak...
...lepcsöhazban (nem)talalkozas a szomszeddal...0
...kapcsolattartas a kolegakkal es csaladjukkal...0
...közös privat megmozdulasok a munkatarsakkal...0
...nevnap, szuletesnap nem csaladtagokkal...0
...feljelentösdi jatekok...
...mosokonyhakkal kapcsolatos balhek...
...stb...stb...stb...
...meg lehetne folytatni ki-ki tapasztalata alapjan...
Bambano 2019.12.27. 14:41:43
DirtyHarry 2019.12.28. 01:29:34
da.wikipedia.org/wiki/Modulvogntog
geeeteee 2019.12.28. 04:46:08
Amikor két vagy több nyerges van egymás után, akkor az első semi neve Lead(mint a póráz), a többi dog, kettő együtt double, három triple, négy quad, ezekben lehet B-Double is, A-(nyereg van a pót hátulján) és B-(nincs alatta dolly, az A-n fekszik) trélerek. Ennyit érdekességnek, csak ráértem.
Tetves Dög 2019.12.30. 09:24:43
Az lehet, hogy adtak ki szabályozást, csak abban pont NINCS nyerges után kötött normál pót.
Szóval ha nem szóltál volna...
@DirtyHarry:
@geeeteee:
Na, ugye...
Tetves Dög 2019.12.30. 09:26:30
Amúgy jó lehetett....
Greg36 2019.12.30. 09:53:34
m.blog.hu/te/techstory/image/Scania_puoliper%C3%A4vaunu_ja_keskiakseliper%C3%A4vaunu_Rauma_Finland.jpg
techstory.blog.hu/2013/09/16/klubbelepo_40_tonna_oriaskamionok_szerte_a_vilagban_2_resz
Tetves Dög 2019.12.31. 10:16:10
A (simán) "pótkocsi" az olyan, aminek a két végén van(nak) tengely(ek), és az első tengely(csoport) forgózsámolyon fordul.
Amit most linkeltél, az egy *egytengelyes* pótkocsi, ami sokkal kevésbé "marad le" az ívről forduláskor, mint a normál pót.
Nem véletlen, hogy a hivatkozott szabályozásban is CSAK ILYENEK ("centre-axle trailer") vannak duplán egymás mögött.
A nyergesnek meg *fél*pótkocsija van, ugyebár. Márpedig ezek - merev szerkezetek lévén - mind teljesen máshogy viselkednek, mint a szokásos, "alapértelmezett" pót.
Greg36 2019.12.31. 10:57:18
mayflower36 2019.12.31. 14:00:51
Egy hölgy megirta a potkocsis temat, lathatoan nem hozzaertöen, de eleg szemleletesen, hogy a laikus megertse mire gondol. Ez egy szemelyes blog, nem szakmai, miert kell szetcincalni?
A rosszindulat pedig csak arad atgondolas nelkul. Svedorszagban mas a közlekedesi kultura. Egy felidegbeteg, mindenkit versenyzötarsnak nezö budapesti soförnek ez egy leszedalt orszag, de csaladapakent gyerekkel mögötted, ugy, hogy nem rohansz mindenhova, mintha nem lenne holnap nagyon jo.
Az A-traktort meg fökepp videken hasznaljak, jofejek probalnak is lehuzodni, megha a kanyargos ut miatt a kielözesuk az atlag sved vezetönek 150+le-vel a segge alatt is mission impossible.
Viszont 1: itt a dashcam videokon javorszarvasok vannak es jaj a körforgalomban elfelejtett indexelni, de nagyon nem szabaöykövetö felvetelek es nem oroszokat megszegyenitö tettek.
Viszont 2: nem vagyok ra buszke, de hulye öcsem 15 evesen 130le-s Suzuki sportmotorral koccant S Mercivel. Inkabb uöjön egy 30km/h-val menö ilyen A-traltorban, uvöltesse a zenet es hiddje, hogy ö a legjampibb csavo a vilagon, minthogy friss jogsival (vagy anelkul se meg) öreg BMW-vel hiddje ö az uj Ken Block. Itt mire a hulyegyerek kijampizza magat es autoba ulhet legalabb van nemi közuti tapasztalata mielött tolja apuci Volvojanak.
Svedeknel sok a "jaj ez nagyon sved dolog", ami jöveveny mas orszagokbol, de ök ennek elik meg. Miert, a magyar meg abban nö fel a rantott hus, a gulyas, a langos, a pörkölt az olyan magyar, mint az aranybulla. Aztan ha utanaolvas akkor is csak arra jut persze mas orszag is csak a magyaroktol lopta, mert mi meg kulönbet is szarunk. Ezek utan ha a sved azt hiszi a lakrits törzsgyökeresen az öve, akkor mi van?
2020 van holnaptol, de a ma embere nem fogja fel, hogy amikir ezek lakrits-ot zabaltak telen a fel ehinsegben idefent, akkor a lo volt a legfejletebb közlekedesi eszköz es a telepulesen kivuli informacioaramlas is olyan bö volt, mint amit most tudunk az Eszak-koreai emberek hetköznapjarol. Most ekkor összeveszni melyik kiserletezö, befagyott seggu eszaki nep talalta fel hogy karamellizaljon cukrot pl az korlatoltsag.
Öruljunk, hogy ök sokat esznek belöle, nekunk szerencsere kevesebb jut :D
Untermensch4 2020.01.07. 22:42:50
Ha magyarisztánban akarod és az általad említett módszerre alapozva akkor kb a komplett jogszolgáltatás humánerőforrás-állományát. Pár éve egy cikkben a magyar kitcar-szövetség elnöke annak örült hogy az autója következő építési fázisához nem kapja meg a méltóságos hivatal engedélyét mert akkor az addig elkészült vázat bármikor a hatóság az építő saját költségén töréspróbának vetheti alá. Azaz "szép járgány lett volna, jó erős volt a váz de így lezúzva már nem beépíthető, újra lehet kezdeni elölről de annak a váznak még nincs töréspróba-tesztje..."
Untermensch4 2020.01.07. 23:04:58
AETR-egyezmény ismerős?
Ajánlott bejegyzések: