Svéd(d)élet(t)

Az életünk Svédországban.

2019. január 26.

Vettünk egy autót

Nos, ezt már terveztük egy ideje, de most jutottunk el odáig, hogy komolyan elkezdtük nézegetni a “kisautókat”. Egy olyan, 9-10 éves kisautó kategóriába sorolható járművet szerettünk volna, amivel meg tudom tenni a munkahelyemig azt a napi 5 kilométert, és alkalmas kisebb bevásárlásokra is, valamint nem sajnáljuk kint hagyni esőben-fagyban-napsütésben és nem utolsósorban egy olyan étterem parkolójában, ahová nem csak és kizárólag tökéletesen parkoló, más autóját soha meg nem húzó vendégek járnak. Röviden: nem a világot kívánjuk megváltani vele, csak “használni” kell.

Szóval a kereteket ismertük, a pénzügyi határ is adott volt (mármint a felső :) ), és azt is tudtuk, hogy automata váltós autót szeretnék. És igen, tudok manuális váltós autót is vezetni, köszönöm szépen, de mivel az elmúlt kb. 7 évben csak automatát vezettem, ezért inkább afelé hajlottam.

Ami az első szűrésből lejött, hogy a legtöbb, nekünk megfelelő autót Göteborg és Stockholm környékén árulják és egyik sincs annyira közel, hogy csak úgy “felugorjunk” egy délután és megnézzünk egy kocsit. Az is kiderült, hogy a 2007-2010-es Toyota Aygo-k, pár Yaris, Citroen C1-ek, pár öregebb VW Golf és néhány beeső Smart jöhet szóba.

Aztán egy szép szombat reggel felkeltem, és ránéztem a hirdetésekre (meglepően gyorsan forognak ebben a kategóriában), és megkérdeztem Viktort, hogy mit szól egy göteborgi kiruccanáshoz, ugyanis 4 szimpatikus autót is találtam a város 4 különböző pontján. Mivel szegény még sosem látta Göteborgot napsütésben (spoiler : ez most se jött össze), ezért belement a dologba, úgyhogy 11-kor már ott is álltunk az első kereskedés ajtajában, Göteborg alatt 10 kilométerrel…ahol egy 2009-es Hyundai i20-at néztünk meg. Na igen, ezt az autót úgy ugrottam volna át a hirdetésekben ahogy van, ha nem béreltem volna pár hónappal ezelőtt Magyarországon egyet, ami meglepően jól működött és felszereltségéhez képest nagyon kényelmes volt közlekedni vele.

Szóval megkértük a srácot, hogy mehessünk vele egy próbakört, mire a kezünkbe nyomta a kulcsot, és csak annyit mondott, hogy vigyázzunk, kicsit csúszik az út. A nevünket se kérdezte meg, nemhogy esetleg letétbe kért volna egy személyigazolványt, vagy valamit, amivel minimálisan biztosítjuk, hogy nem lopjuk el azonnal. Miután megállapítottuk, hogy minden működik rajta, karosszériahibái is elenyészők, nem nyikorog és nem akar szétesni se, úgy döntöttünk, hogy nem is megyünk tovább, ez az autó kell nekünk. :) A kereskedőtől még kaptunk pár plusz infót, például a motor- és az ülésfűtésről, valamint becsületesen végigmutogatott nekünk minden egyes karcolást rajta.

Azért lehet jobb választás itt kereskedőtől vásárolni autót meg garanciát KELL vállalnia a használt autóra. Tehát nem nagyon éri meg neki, ha a kedves vevő a kereskedéstől 20 percre lerohad valami súlyosabb, de be nem vallott hiba miatt, mert a garancia szerint a felelősség őt terheli.

És itt jön az érdekes része a történetnek: baromi felkészületlenek voltunk a “hogyan vegyünk Svédországban autót” témakörben (tőlünk teljesen szokatlan módon), úgyhogy jobb híján a kereskedőtől kérdeztük a teendőket. A teendőink listája a következő volt: utaljuk el a pénzt. És ennyi.

A biztosítást ő intézi, ha nem tetszik, vagy jobb árat találunk, akkor 14 napunk van arra, hogy váltsunk, tehát ez rendben van. Az átírást ő intézi, semmi dolgunk vele, a közlekedési hatóság majd küldi a papírokat. Csak vigyük magunkkal a papírt amit ad, ha véletlen rendőrrel találkoznánk. Tehát ez is rendben. Mindezt kb. 5 perc alatt elintéztük, plusz közben megbeszéltünk, hogy van egy magyar autókereskedő ismerőse (gyanús volt, hogy ki tudja mondani a nevemben szereplő “cs” hangot), illetve van egy magyar autószerelője, és ha tudunk valakit, aki jönne, azt azonnal mondjuk neki, mert magyarokat akar alkalmazni. Szóval, ha valaki autószerelő, minden vágya Göteborg mellett dolgozni és beszél angolul, annak itt a lehetőség! :)

A srác búcsúzásul még lemosta a kocsit, berakta a nyárigumi szettet, és nyomatékosan megkért úgy ötször, hogy azonnal hívjuk, ha bármi baj lenne.

A közlekedési hatóságtól a szükséges papírok szerdán reggel a postaládánkban voltak, biztosításból találtunk egy kedvezőbbet, így azt a neten átkötöttük (3 perc). Nem volt okmányirodás sorbanállás, illeték fizetgetés, egyebek. Az autó összes szervízes papírja a kesztyűtartóban várt bennünket sorba rendezve, és az eddigi történetét is le tudtuk kérdezni, mivel Svédországban lett forgalomba helyezve, így remélhetőleg nem piszkáltak bele (nem mondom, hogy lehetetlen, de azért így nehezebb).

Működik, semmi hibát nem észleltünk eddig és csak egyetlen negatívum van az egészben : sajnos Viktor megint nem láthatta Göteborgot napsütésben.

photoeditor_20190126_203008946.jpg

 

NRebeka 26 komment vásárlás közlekedés utazás mindennapok tapasztalatok ügyintézés

A bejegyzés trackback címe:

https://svedelet.blog.hu/api/trackback/id/tr3614590730

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

morph on deer 2019.01.26. 21:38:23

Grattis och lycka till!

mayflower36 2019.01.27. 09:53:08

Gratulálok! :) Ha hiszed ha nem, mi is Hyundai i20-ast tervezünk a magyar autónk lecserélésére, csak mi az eggyel újabbat. Persze az hosszú távon lenne családi csapatszállító feladatkörben, így másabb a felhasználás jellege.
Jelenleg viszont bostadsätt-ra spórolás nálunk a project nr. 1, ezért épp Transportstyrelsen-re várok, hogy megküldje az "elfogadtunk mindent-az autó valóban nem lopott" papírokat, amivel mehetek besiktning-re és kap az autó svéd rendszámot.
Ha szabad kérdezni nálatok mi lett a kimenetelkori magyar autótok sorsa?
Kellemes vasárnapot!

NRebeka 2019.01.28. 17:57:39

@morph on deer: Tack så mycket! :)

@mayflower36: Szuper autó, főleg, ha a hasonló kategóriás társaival hasonlítjuk össze. Nekünk ez most a második autó lesz, amit lehet "gyűrni", hogy ne a vadiújat karcoltassam végig 2 napon belül a munkahelyemen, úgyhogy ezért sem akartunk nagyon drágát venni.
Ha szabad kérdezni miért választottátok a bostadsrättet? Lehet, hogy csak nekem tűnik úgy (egy kisebb településen lakva), de nem érzem annyira szupernek, hogy az ember befizeti egy fél családi ház árát plusz utána végig fizeti a bérleti díjat is, ami sokszor majdnem annyi, mint egy förstahandos lakás bérleti díja. Nagyobb városban jobban megéri, vagy reálisabb lehetőség mint simán bérelni/venni valamit?
A magyar autónk magyar rendszámos maradt, és Mo-on kerül eladásra. Sajnos az annyira öreg volt és annyira nem környezetbarát, hogy ne érte volna meg itt megtartani.

NagynéDóri 2019.01.28. 18:09:14

Sziasztok! Gratulálok az autótokhoz! Nagyon szép.
Gratulálok az írásaitokhoz is! Nagyon hasznos és kézzelfogható információkat osztotok meg, szeretem olvasni. Igaz, azt hiszem még nem sikerült mindet elolvasnom... de igyekszem!
Így tovább!

mayflower36 2019.01.28. 19:10:00

@NRebeka: Mi újabb, jó állapotút keresünk majd, mert hosszú távra lenne és remélhetőleg csak az ICA/Willy's parkolóban lesz "veszélyeztetve" :)
Magyar autót akkor visszaviszitek majd, köszi! Nálunk is ez volt a forgatókönyv, mert ott érne első neppernél is 300-400e ft-ot, itt meg maximum 4000kr-ért tudom majd eladni, de a spórolás fontosabb.

Bostadsrätt téma: itt Göteborg-nál gyakorlatilag a hyresrätt kihalt. Beszéltünk magyarokkal, akik kaptak egy év alatt kb, de mindez 7 éve volt kb. Ma az egyik legnagyobbnál ilyen "cégnél", ami Göteborg környékén több településen rendelkezik egy csomó lakással, ott pont most 2db lakás van, 4284 és 5171 pont a minimum, hogy jelentkezhess. Ez a helyzet mindegyiknél és ezután nem kell ragoznom gondolom, hogy miért nem gondolkodunk benne. Sajnos. Ezen felül elismerem egy kisgyerekkel, jogosítvány nélküli feleséggel válogatósabbak vagyunk hol, milyen elosztással lenne jó a lakás és hol: suli, bolt, környék, munkalehetőségek közelsége, közösségi közlekedés, környezet közelsége, egyéb. Így egy kapunk, ami és ahol van, örüljünk ha van talán lakásnál ezeket nem lehet megválogatni. Ezen felül lehetőség sincs.
Bostadsrätt-nak utánajárva a havi bérleti díj hasonló méretűnéél, ami infóm van 4-6e korona közötti, míg a hyresrätt-ek, inkább 5-9e errefelé. A különbözet majdnem a hitel (igaz 50 éves törlesztővel számolva, amit kiad a Swedbank kalkulátora). Ezen felül eléggé szabad a bostadsrätt, gyakorlatilag a külsőt nem alakíthatod, belül bármit, kirúgatni se nagyon tudod belőle magad.

Ezeket is figyelembe véve én úgy állok a bosdatsrätt-hez, hogy ez egy nyugati árakon épített, jó minőségű, kulcsrakészre fullosan felszerelt lakást kapok, fullos külső ellátással (=fűnyírás, ikerháznál 5 évente újrafestés...stb.), belül gépészeti állandó "biztonsággal" (=javítanak bármit, ami elromlik és épületgépészet), tűrhető áron, cserébe jó magas "közös költséggel". Általunk kinézett lakás havi díja+melegvíz...stb kb 5-5.5e kr lesz, ami a fizum bő 20%-a, hitellel 40%-a kb. Magyarországon 110e hitelt fizettem, rezsivel kb dettó a fizum 40%-a ment el. Így véve nem érzem túlárazottnak. X év múlva kis értékcsökkenéssel el tudom adni, szóval nem érzem kukába dobott pénznek.

U.i.: lakásbérlés akár tulajtól kisházat (ahogy mi csináljuk) vagy andra-hand-osat szinte lehetetlen találni Göteborgban és emberi környékén. Ami van az pedig nagyon drága. Sz@r lakásokat lehet havi 12-14e-ért találni, annál olcsóbb a bostadsrätt hitellel és biztos. Az albérlet pedig nagyon nem, ahogy nálatok is rezgett a léc, de szerencsétek volt. Itt Göteborgban öldöklő a piac és kisgyerekkel, aki iskolába kéne járjon, tanulgatja a svédet, azzal a szerencsére semmiképp sem építenék. Remélem érthetően kifejtettem :)

NRebeka 2019.01.29. 20:25:15

@NagynéDóri: Köszönöm, jó olvasást! :)

@mayflower36: Igen, szuper volt, köszönöm a választ :) Így abszolút megértem, hogy miért esett erre a választás.

Felénk annyira nem éri meg szerintem a bostadsrätt, mert kb. 1-2000 koronával olcsóbb csak havonta, mint egy hyresrätt, és közben elfogadható áron lehet családi házakat kapni. Persze nekünk kifejezetten az a célunk, hogy ha házat veszünk pár év múlva, akkor lehetőleg az erdő közepén legyen, kb. 10 percre valami vasútállomástól, bár nekünk könnyebb, mert mindkettőnknek van jogsija. Szóval ezekből a házakból jó állapotúakat 1,5 millió korona körül kap az ember, vagy mondjuk 8-900 ezer koronáért felújítandókat. A göteborgi lakáspiacot még nem néztem meg, de feltételezem, hogy nagyobb családi házat megfelelő telekkel ennyiből ott nem lehet kapni :)

mayflower36 2019.02.03. 18:01:59

@NRebeka: Persze ahogy kiveszem mi a két véglet vagyunk. Te jobban a zöld közepén, kisvároskában, nagyvárosoktól azért annyira messze laksz, hogy azt ne használják agglomerációnak. Mi pedig pont a 3 nagy város egyikénél, ami méghozzá a legiparosabb is, meg hozzá a Volvo is növekszik, így iszonyatos mennyiségű munkaerő jön-megy, próbál lakhatást találni. Nem beszélve arról, hogy ezek sokszor nem az "elit", így a svéd főbérlő is persze ennek a rizikónak a felárát is beleteszi az árba...nem beszélve a szinte nem létző kínálatot és a giga keresletet...stb.

Így itt Götbeorg, beautózható/pár átszállással, 1.5 óra közösségi közlekedéssel bejárható területén 3 féle telek van:
- 0,5M-ért darab föld a zöld közepén, néha vízhez közel, de semmi, de semmi közösségi közlekedéssel vagy max bicajjal/autóval 3-7km-re lévő egyetlen busz/vasúti megálló van, közte semmi. Persze ez közmű nélkül még, csak a zöld gyep.
- 1,5M-ért hasonlóan csak zöld gyep, de közlekedéshez közelebb, elérhetőbb módon
- 3M+ normális családi házas környék mellett, rendes infrastruktúra, bolt...stb

Így megveszed a fent említett telket, elköltesz gondolom olyan 200e kr-t közművesítésre, majd alapozásra még 200e kr-t és utána építetthetsz egy cuki házikót. Én pl egyszer itt számoltam, hogy a legkisebb ház 2M kr, de az cuki, új: husbyggaren.smalandsvillan.se/#/ Javaslom nektek is elgondolkodni rajta, vicces az összelegózható ház, nomeg új és emiatt tovább nincs biztosan baja :)

Családi házon mi is gondolkodtunk, de elrémisztő a fenntartási költség, újrafestés, elromló bármi mellett az árhelyzet (3-4fős családra nézve a kompatibilitást, ergó 80-140m2-esek esetén):
- 0,5-1M: semmi közlekedés, erdő közepén, 50-100 éve épített, egyrétegű ablak, máló beltéri falak, magyarán teljes felújítást igénylő.
- 1,5-2M: ugyanúgy erdő közepén, de jobb állapotú, szebb vagy kisebb városka szélén fentebbi állapotú.
- 2-3M: szebbek, általában nagyobbak, de eléggé kiesnek vagy limitált közlekedéssel rendelkezők, óriás családi ház egy szintje vagy sorház/ikerház egyike
- 3-4M: normálisabb helyen, okés közlekedéssel, általában 30évnél fiatalabb vagy akkor jól felújított, de ez is még mindig jelentősebb kompromisszumokat igényel általában
- 4M+: jó helyen, szép ház és ahogy egyre mész feljebb az árban juthatsz közelebb a városhoz/szép helyhez.

Szóval errefele ez nehézkes. Így egy 1,7-2,5M-ért agglomerációs részen lévő, jó méretű, új, modern bostadsrätt számunkra teljesen rentábilis. Jobb helyen, hasonló 65-90m2-es lakást véve ez az ár 2,5-3,5M. Azonban így nem kell házat festened 5 évente, neked 2 hetente hétvégén svéd szabvány magasságra vágni a füvet, félretenni mennyibe fáj, ha bármi szakmunkát kell végeztetni a házon. Persze így van kerted, ami királyság :) Kinek mi. Mi a fűnyírás/felújítás/karbantartás idejét/költségét inkább elutazzuk :)

Szóval így alakult nálunk a döntés és ezért tervezzük egy munkahelyemtől 30-90km-es körön belül lévő újépítésű vásárlását (persze standard 85%-át hitelre konstrukcióban), ahol jó a közlekedés a feleségemnek, hogy munkába járhasson 1/2 közelibb nagyobb városba. Mi erre gyűjtünk épp, reméljük 2020-ban összejön :)

LaCubanita 2019.02.04. 11:19:30

Sziasztok Mayflower36 es NRebeka.

Egy kis segitseget szeretnek abban, hogy megertsem ezt a lakas temat. :) En a parommal most fogok koltozni Svedorszagba Februar 22-en. Eleg nagy szerencsenk volt eddig a lakassal, oktober 31-ig mar van hol laknunk es a berleti dij is baratsagos Stockholmhoz kepest. Mi most azt tervezzuk, hogy oktoberig sorban allunk, es remelhetoleg egy Forstahand lakasba sikerul atkoltoznunk. (Ez egyaltalan realis elvaras igy 8 honap alatt? Ugy, hogy meg csak most tanulunk svedul, es kb. akkorra for lejarni a 6 honapos probaidonk...)
Hosszabb tavon viszont lehet, hogy gondolkoznank akar a lakas vasarlasban is azon egyszeru okbol kifolyolag, hogy 22 eves korom ota max 2 ev volt, amit egy helyben toltottem, es mar a konyokomon jon ki a koltozkodes :D
Tudom, hogy a svedek nem eppen a lakasvasarlas hivei, es tudok errol a Bostadsrätt opciorol is, de most kicsit osszezavarodtam. Eddig azt hittem, hogy a Bostadsrätt egy kvazi "orokberleti jog", es a jog megfizetesen felul minden honapban lesz ugyanugy alberleti dijam, csak kevesebb. De ezek szerint amit Bostadsrätt eseten havonta fizetek, az nem egy alacsonyabb alberleti dij, hanem csupan az epulet karbantartasi dij, avagy kozos koltseg? Ez azert fontos, mert igy az merult meg fel bennem, hogy ezek szerint olyan nincs is, hogy valaki 100% tulajdonjogban megvesz egy lakast, es amint kifizette a hitelt, egy keveske kozos koltsegen kivul nem fizet mast soha tobbe? Vagy siman csak a kozos koltseg Svedorszagban ilyen magas, hogy kitesz akar 5000 koronat is? Vagy a Bostadsrätt Svedorszagban jogileg ugyanolyan, mint itthon egy sima lakas tulajdonjog, bazi magas kozos koltseggel? Szoval most kicsit osszekevert, hogy melyik koltseg mit tesz ki :D Illetve mashol is azt olvastam, hogy a Bostadsrätt az gyakorlatilag nem a lakas tulajdonjoga, csak "bevasarolom magam" az orok lakok koze, de van ennel "jogilag feljebb" egy lakas eseten? Tehat mint Magyarorszagon, hogy egy lakast papiron ugyanugy lehet birtokolni, mint egy csaladi hazat...

Koszonom, ha vegig olvastatok, es meg jobban, ha segiteni is tudtok az en nagy fogalom zavarommal :) Szep hetet!

NRebeka 2019.02.04. 11:42:39

@LaCubanita: Szia! (elöre is bocs, per pill. nincs ekezetem).

Ezt a bejegyzest ajänlanäm neked : svedelet.blog.hu/2017/10/07/lakaslehetosegek_svedorszagban , nem irnam le megegyszer az egeszet, ebben benne van nagy vonalakban minden, remelem välaszt kapsz a kerdesedre.
Persze minden attol fugg, hogy mekkora varosba költözöl, de Stockholmban most olyan 10-15 ev a sorbanälläsi idö egy förstahandos lakäsra (felenk nagyon videken is több ev), szoval azzal ne nagyon szamoljatok. Kivetel persze akad, pl. mi, akik talaltunk olyan ceget, akiknel nem sorbanälläs van, hanem szimpatia alapjan välasztanak ki.

LaCubanita 2019.02.04. 14:22:13

@NRebeka: Wow koszonom a gyors valaszt! Es nagyon szuper a lakasos posztod, bar a leirt szituacio eleg elkeserito :( Mi Stockholmba koltozunk ugye, hat 10 milliot (vagy csak az onreszt) nem tudom mikor tudnank osszegyujteni egy csaladi hazra, foleg ugy, hogy nem is almodozunk csaladi hazrol, nem vagyunk nagy kerteszek :D Egy tagas szep kis lakas viszont jo lenne ugy, hogy tudom hogy egyszer ki lesz fizetve vegleg, es nem kell senkitol engedelyt sem kerni arra, hogy 15 evente lecsereljem a csempet mondjuk...

mayflower36 2019.02.05. 20:29:30

@LaCubanita: Rebeka nagyon jól leírta anno. Én se tudnám azt mondani valami nem stimmel abban. Valóban csak családi ház létezik magántulajdonban, de az ahogy magyarországon is. Megveszed, 15% önerő kell, azt csinálsz vele, amit akarsz....stb. Persze annyi kiegészítéssel, hogy ha a ház nem elég svédes és a környezete (pl fű magassága), biztos csúnyán néznek a szomszédok és ha fogást vesznek rajtad jelenthetnek is...NAGYON ügyelnek a szép környezetükre és ha ebben nem veszel részt, azt nem nézik jó szemmel. Jogosan szerintem. Ettől ilyen szép ez az ország, nincsenek putris házak sehol.

Annyi kiegészítést tennék Rebekáéhoz, hogy láttam már családi ház/társas ház szerű épület eladó szintjét (pl. alsó a kétszintes épületből), mint eladó "lakás", de hát ez se lakás teljesen és mivel feletted a másik tulaj, így tutkó a ház körüli minden teendőben részt kell venni. Egy magyar kollegán keresztül hallottam olyanról, ahol ilyen konstrukcióban van egy kétszintes társasházuk és a magyar tulaj az alsó volt eredetileg teljes tulajjal újítgatják fel az épületet, környezetét és nagyon élvezik, hogy mindig van valami projekt. De ez se lakás.

Bostadsrätt olyan, ahogy Rebeka írta. Hyresrättnél 1-2-3e-rel olcsóbb a havi bérleti díj. A magyar kollegám pl bostdsrätt sorházban lakik és ő azt mondja kint rendben kell tartani mindent, 5 évente újrafestik a házat, belül pedig ha fűtésen/vízen kívül valami betojik, akkor az a tied. Azaz belül bárhogy átalakíthatod, válaszfalakat bonthatsz, építhetsz, fürdőszobát átépíthetsz...stb.
Bostadrätt előnye hyresrätthez képest:
- azonnal van (ha van pénzed persze...)
- átalakíthatod belül
- megválaszthatod szabadabban az elosztást, elhelyezkedést, stílust, hanyadik szinten laknál...stb.

Félre ne érts és nem szeretnélek elkeseríteni, de Stockholm-Göteborg-Malmö a három nagyváros, ahol az amúgyse fényes svéd ingatlanpiac átfordul katasztrófába. Fentebb írtam, hogy itt Göteborgba första hand-os lakás szinte nincs, arra is 4284 és 5171 pont kell (tudod egy pont = egy nap, visszaszámolhatod ezekhez mióta kell pontot gyűjteni...) egy olyan cégnél, ahol az emlegetett magyar kollegám szerint 6 éve még átlag 20-30 lakás midnig volt elérhető és 1,5-2 évnyi ponttal simán megvolt. Na most ezek alapján Stockholmban första hand-os lakáshoz szerintem hasonlóan beregisztrálás után olyan 6-12 év után juthatsz, attól függően, hogy mennyire vagy messze a várostól (150km-re persze biztos könnyebb).

Válaszolva a kérdésedre, a bostadsrätt-et tulajdonképpen talán valóban a magyar önkormányzati bérleti joghoz hasonlíthatod. Csak itt sokszor cégnek fizeted és nem feltétlen államinak, sőt. Befizetsz egy jókora összeget, azzal kapsz "örökös bérleti jogot" és fizetheted a havi 4-7e kr havi "bérleti díjat". Ezt felfoghatod úgy is, hogy fizetsz egy brutális magas közös költséget a lakásért, amiben van továbbá a lakás árának fizetése (merthogy itt se kapsz 50-80M Ft-ért újépítésű lakást pl., az csak az ár max fele, a többit a havi djíjjal fizetgeted aprólékosan, felfoghatod így is), a teljes külső karbantartást és főképp azt, hogy nyugodtan élhetsz, mint a teljföl. A bekezdés elejéhez visszatérve, mint az önkormányzati bérleti jog, csakhogy ahhoz magyar fejben negatívság társul, itt ez más :)

Ez pl. Rebekának nem előny, mert ő olyan helyen lakik, ahol van hyresrätt lehetőség jobban, családi ház olcsóbb...stb. Stockholmban, még 10 évig a hyresrätt-et elfelejtheted kb., ahogy mi is. Mi pl. azért regisztráltunk most, hogy ha a 11 éves lányom felnő, hátha tudok a gyűjtött pontokból hyresrätt-et intézni neki....az se most lesz. Neked és nekünk ilyen nagyvárosban, ahol öldöklő a piac két lehetőség van: bostadsrätt vagy családi ház.
Mi a saját preferenciáink alapján a bostadrätt-et választjuk, mert hiába a havidíj, a karbantartásra költött pénz szinte nulla, jól szigetelt, nem kell két hetente füvet vágni...stb,stb,stb.

Másabb a svéd ingatlanpiac, de nem feltétlen rosszabb ez a felfogás. Mindenesetre így minden társasház rendesen karbantartott, a kertes házak szépek és némi/több/mégtöbb kínlódás után hyresrättre is akadhat esély, ha nincs pénzed összegyűjteni 250-500e kr-t a 15%-ra. Itt ez van, megszoksz vagy megszöksz.

Jó ha van tőkéd, hogy a 15% mihamarább meglegyen, ha nincs, akkor ha kijössz, akkor az albérlet mellett félretenni amennyit lehet, hogy összegyűljön. A hemnet.se-n nézheted majd melyik környék tetszik, ott mekkora lakás mennyi kb. Azért modnom, hogy kb., mert nem egyszer a használtak esetén 15-45% felár jön, mivel nem annyiért veszed, hanem van egy licit amikor elég érdeklődő van már és a legnagyobb licit viszi -általában. Értsd nálunk agglomerációs városban a 0,9-1,1M kr-ért hirdetett lakás átlag 1,2-1,4M-ért megy el, ami nem midnegy, mert a 15% önerőben ez 75e kr-nyi különbség, ami nem kis pénz. Ezért jó az új építésű, mert ott fix az ár, vadi új kecóba költözöl. Cserébe legalább fél inkább egy-mésfél évet kell várni mire felépül és beköltözhetsz lefoglalás után.

Ne keseredj el, semmi se lehetetlen :)

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2019.03.14. 13:12:58

Szép kis jószág ez, mit akartok...
És a neve is magyaros, Hunyadi, azt a kis betűcserét meg nyomdahibának kell tekinteni.
:D
Nagyon rendes gyerek lehetett a kereskedő.Én is egyetértek ezzel az elvvel, használt kocsit csak neppertől érdemes.Már ott el szokott dőlni számomra ez a kérdés, hogy eleve rendes fotókat kell felrakjanak (mert valszeg a törvény kötelezi őket), kell látszódnia a rendszámnak, míg a magánemberek nem kevésszer
próbálnak sumákolni, úgy fotózni, hogy az ne látszódjon.Vicces, ahogy már kapásból hülyének nézik a vevőjüket.

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2019.03.14. 13:16:57

@NRebeka: A bostadsráttnél az a havi költség nem bérleti díj, hanem a rezsi összege, amibe nagyjából minden benne van, kivétel az, ami nincs.
Ez gyakorlatilag a tényleges lakhatási jog, innen nem hajíthat ki senki, hitellel terhelhető, örökölhető.Ha eladod akkor pedig visszajön az ára.
A hyresrátt pedig a sima bérlés, ott semmit se kapsz vissza, egy egész életen át azért az q kemény dolog anyagilag...(bocs a magyar ékezetekekért, lusta vagyok átteni svédre)

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2019.03.14. 13:21:54

@mayflower36: Neked is írom, a bostadnál az rohadtul nem bérleti díj, hanem a rezsi nagy része.Ilyesmik vannak benne, mint a fűtés, a közös költség, a víz, szemét elszállítás, némi tévécsatorna esetleg net, vagy telefon, liftköltség, stb.
Amit még ezen kívül szokott kelleni fizetni az áram, meg ha nincs benne a bostadban a tv/net akkor az is.
Illetve kocsiparkolás, ha olyan a környék, ezért dedikált parkolót kapsz, ahová soha se állhat be senki más rajtad kívül.

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2019.03.14. 13:31:35

@LaCubanita: Te mondod jól, a bostad az az öröklakás kategória, ahol fel szoktt lenni tüntetve a havi rezsiköltség.A bostad összegében nincs senkinek sem haszna, esetleg van valamennyi tőkeképzés a lakásközösség számára a közös tulajdonú részek karbantartására.Ehhez képest a hyres az sima bérlés, a lakáskiadó cég hasznával is megterhelve, amiből soha egy fillért sem kapsz vissza.(A bostadot ha eladod, akkor visszajön ugyanaz az összeg, vagy még több is, amivel beszálltál).A várólistákat nem tudom, most mennyire hosszú, de nem általános azért a 10-15 év, illetve lehet találni olyan helyeket, ahol azonnal is lehet költözni.Nekünk is sikerült Stockholm agglomerációjában, igaz, az nem ma volt.

NRebeka 2019.03.14. 15:37:03

@geegee: Köszönjük, és köszi a kiigazítást is. Felénk ez annyira nem tűnik logikus választásnak, hogy nagyon bele sem merültünk a témába, csak arra hagyatkoztunk, amit hallottunk róla.

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2019.03.14. 19:28:15

@NRebeka: Nincs mit.Vidéken, kis helyeken, falu, stb, mi is házat vettünk volna, meg aztán általában ilyen helyeken nincs semmilyen lakás, se hyres, se bostad.Csak épp munka se nagyon van.Legjobb volna ilyen bedolgozós távmunka, akkor aztán lehetne lakni bárhol...A nagyvárosokban, mellett viszont rettenet összeg a ház még használtan is, plusz a fenntartás, adó, arra meg nem fussa sajnos.Úgyhogy így lett nekünk bostad lakás, de abból új.Eddig jó a véleményünk, bár kisebb hibák, voltak, vannak.Még sosem laktam társasházban, szóval kétszeresen is volt bennem kíváncsiság.De eddig okés a közösség is, olyan magyaros döbbenetes sztorikat nem tapasztalunk, mint amiket otthonról lehet olvasni.

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2019.03.14. 19:34:50

Nem voltatok ti korábban valahol a wordpressen vagy nem is tudom, melyik szolgáltatónál?Mintha rémlene egy ilyen című blog...
Nem csak átköltöztetek ide a blog.hu-ra?

NRebeka 2019.03.14. 20:37:20

@geegee: Nem, mindig is itt volt a blog :)

mayflower36 2019.03.18. 21:11:40

@geegee: Köszönöm az infót, de tudom. Nem is azt írtam, hogy a törlesztőrészlet, hanem a havi modnjuk kb 5000kr havidíjból kb 2000-nyi megy törlesztésbe, 3000 pedig azokra, amiket írtál. Ezt maga az ingatlanos mondta maga, mivel maga a kivitelező is hitelre csinálja.

De ha belegondolsz elég logikus. Itt Göteborg környékén 2-2,5M kr egy 2-3 szobás bostadsrätt, az 60-75M Ft-nyi. Budapest környékéhez hasonlítható szerintem, ergó ami ott hasonló távra van közösségi közlekedéssel/autóval (értsd ott 20-40km, ami itt 50-100km, mivel jobban lehet haladni), az nem nagyságrendileg olcsóbb. Pl. Szentendrén 50M Ft, XIX/XX kerület kintebbi részén jó 45-50M Ft egy 60nm körüli kecó. Na most ahhoz képest a svéd 1,5-2-szer drágább. Tekintve, hogy itt nincs feketézés, a nyersanyag is drágább, a munkabér főképp, a kivitelezés minősége, a felhasznált anyagok jobbak, gyakorlatilag újonnan is teljes gépesítéssel kapod. Mindezt teljes garanciával, sőt a kivitelezőnek jó minőségben kell csinálni, mivel maga a lakás fenntartója egy profitorientált cég, akinek a célja a kevés karbantartással fenntartható épület, márpedig csak a jól megépített ilyen.
Ezekk alapján elképzelhetetlen, hogy Budapest környékén 50M egy lakás, akkor itt a végleges ára 60M Ft-nyi. Ezért a havidíj egy része törlesztő, mivel magának a cégnek jóval többe volt egy lakás, mint 2M kr, a másik része a rezsi, amiben szinte minden van.

Ha pedig valaki inforszerzés miatt olvassa idelent a dolgokat, annak érdekesség, hogy régebben egy ugyanakkora lakásnak kb 6-7e kr/hó volt a havidíja, de abban tényleg szinte mindig minden benne volt. Mostanság nézve a hirdetésket (nézem, mert lakás kéne vennünk), próbálják 4e kr szintjára belőni, amiben csatorna, karbantartás, TV benne van, de elhasznált víz, fűtésmennyiség és villamos áramot külön fizeted. (Fűtésmennyiséget azért írok, mert pl. itt Göteborg környékén az új lakásokba szinte mind távfűtés van, a jobb végső hatásfok miatt.) A fogyasztásarányos plusz költségek szerintem főképp amiatt, hogy ne mindenki havi 7e-t fizessen és akár órákat álljon a meleg zuhany alatt, úgymond mindenki pénzéből, hanem mindenki annyit fizet, amennyit használ, ami totál fair. Meg így alacsony a havi fix költség.

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2019.03.19. 11:08:43

@mayflower36: Köszönöm a válaszod.Értem az érvelést, és elhiszem, hogy van ilyen pénzügyi konstrukció is.De valahogy nem gondolnám, hogy ez az általános.De persze simán tévedhetek is...
Viszont akkor amit te mondasz, hogy 5000 koronából 2000 a törlesztés és csak 3000 az az összeg amiből minden rendezve van, na szóval nekem ez a háromezer egy kicsikét karcsúnak tűnik.Ilyen kevésből képtelenség, hogy minden fizetve legyen.Nálunk a távfűtés, hideg víz, csatorna (ha van ilyen költség), közös költségek, lépcsőháztakarítás, szemétszállítás, alap tévécsatornák tételei vannak, meg még ami nem jut most eszembe, vagyis ezek mind kijöjjenek háromezerből, ez eléggé a csoda kategóriája volna.
Másik oldalról nézve meg, itt Stoki környékén 4,5-5 millió egy használt ház a közeli agglomerációban, ami mondjuk 140-180 négyzetméter lakóterületű és valamekkora telek is van hozzá.A társasházunkban az új lakások olyan 1,8-2,8 millió korona körül voltak, tudtuk, mert mi is vettünk belőlük.Számomra döbbenetesen brutálisnak hangzik, hogy ha még ez az összeg sem elég egy lakásra, akkor mennyibe kerülhet a végár...Hát ha már majdnem megközelíti egy ház árát, akkor viszont ki a franc venne lakást?
A harmadik dolog, amit említesz, a minőség.Én egyáltalán nem vagyok elájulva a svédek épületeinek minőségétől.Ez az új lakás is, ahová beköltöztünk lassan öt évvel ezelőtt, már jó pár garanciális javítást kellett kapjon.A vécé fajanszot szarul rakták le, büdös volt, mint a görény.A parketta cirka egy év után vadul elkezdett recsegni, meg roppanni, kb másfél év volt kibrusztolni, hogy kicseréljék.Amire kicseréltek, az sem nagyon lett jobb, de most már ráhagyjuk.A beépített háztartási gépek közül kettő is besz@rt egy-másfél éven belül, ezek cseréje részben megtörtént.A külső ablakok széle öt év után kezd érezhetően húzni, cúgosodni, ha közel megy az ember, pedig Korszerű dupla rétegű termoüveg, a gázzal(?) töltött fajta, és még van előtte egy plusz ablaktábla is; tehát összesen háromrétegű.
Szóval ez így sehogy sem jó... :D
Szerintem jó eséllyel van ilyen is, amit én mondok; meg olyan is, amit te mondasz, meg még lehet sok másféle is.
:-))
Köszönöm a válaszod, érdekes volt számomra a tapasztalatod.Nagyon érdekelne egy autentikus személytől a tényleges igazság megismerése.Autentikus személynek pedig egy originál svéd illetőt gondolnék, aki mondjuk 40 éve ingatlanozik, építtet és kiad is egyszerre, ráadásul országosan, vagyis egy minden hájjal megkent tapasztalt vén róka. :D

mayflower36 2019.03.20. 07:03:37

@geegee: Emlitetted a haztartasi gepek hibajat. Na erröl semmit se tudok, csak gondolom, hogy azt adjak, megkapod esetleg a jotallasi jegyet es ha egy even belul tönkremegy, a gep/elado ceg ugyfelszolgalatan lehet reklamalni. Ugy sejtem a haztartasi gepek nem a bostadsrätt fenntartojanak a felelössegi köre. Jol gondolom? Vagy mit takart nalatok a "ezek cseréje részben megtörtént" folyamat? Ti? Gep forgalmazoja? Bostadsrätt ceg?
Köszönöm a valaszt!

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2019.03.20. 16:35:01

@mayflower36: Persze, nyilván csakis a gyártói garancia játszik, nem más.Az egyiknél még belefért, a másiknál már nem, azt vagy megjavítom majd én, vagy veszünk másikat.
Csak azért írtam bele a posztba, hogy érzékeltessem, a svéd háztartási gépek sem különösebben jobbak, még újonnan sem, mint amiket otthon lehet kapni...Vagyis én már elég kevés dologtól ájulok el idekint, ha a minőség jön szóba.

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2019.03.20. 16:39:19

@geegee: És még talán idevág az is, hogy idekint sajnos szinte semmit sem érdemes megjavíttatni, mert a legtöbb esetben a leves többe kerülne mint a hús.Ameddig a garancia tart, addig okés, utána ha besz@rik, akkor kuka.És nem kell mondjuk nagy hibára gondolni, csak mondjuk nagyon megnehezíti az eszköz használatát.Nagyon szép-nagyon jó ez, hogy itt ilyen fizetések vannak, csak hát ez a szervizek rezsióradíjaiban is megmutatkozik.Ha meg mindent ki kell dobni, mert semmit se éri meg megjavítani, akkor ez a sárgolyó záros határidőn belül egy gigantikus szemétkupac lesz...
:-((
Nem beszélve arról, hogy borzasztó sok pénz van így elherdálva.

lp75 2019.04.02. 15:41:10

Sziasztok,

Az autószerelő elérhetősége érdekelne.

Köszi,

NRebeka 2019.04.02. 18:45:37

@lp75: Elküldtem neked privát üzenetben.
süti beállítások módosítása