Svéd(d)élet(t)

Az életünk Svédországban.

2018. január 14.

Megjött a villanyszámla

Ahogy Magyarországon is Viktor intézte a közüzemi ügyeinket, úgy itt is ő kezeli őket, tehát az ő tapasztalatai alapján született a mai bejegyzés.

Előszó gyanánt előre mosakodás: Ebben a bejegyzésben alapvetően csak le akartam írni a svéd villanyszámlával kapcsolatos tapasztalataimat, összehasonlítva a korábbi magyar tapasztalatokkal. Most utólag elolvasva azonban ez is egy demagóg “bezzeg itt minden jó, bezzeg odahaza minden szar” írásnak tűnik. De mégsem fogok rajta finomítani, mert bármennyire is túlzásnak tűnnek a következő sorok, azt nem én írtam, hanem az élet.

Többször is volt “szerencsém” ugyanis közüzemi mérőket átíratni, ügyintézni, cseréltetni.

Budapesten a folyamat nagyjából a következő:

Az ember elmegy az ELMŰ ügyfélszolgálatra. Ehhez szabadságot vesz ki, máskülönben nem sok esélye van. Ami mindenképpen legyen nála (eredetiben): a lakásra vonatkozó szerződések, átadási jegyzőkönyvek, igazolványok, az előző tulajdonos személyesen (igen, ő is szabadságot vett ki), és acélsodrony idegek. Ha ez mind megvan, akkor sorba lehet állni sorszámért. Nem viccelek, a budapesti Árkádban lévő ügyfélszolgálaton ez így működött,  a sorszámadó ember előtt kellett sorban állni a sorszámért. A hol hosszabb, hol rövidebb várakozási időt érdemes fohászkodással tölteni, ugyanis a siker nagyban függ attól, hogy az előző tulajdonosok közül ki hogy kezelte a számlákat és a papírmunkát, hogy az előző ügyfélszolgálatosok közül ki mit gépelt el, hogy a jelenlegi ügyintézőnk melyik lábával kelt fel aznap, és, hogy a mindenható, de sosem működő informatikai rendszer épp milyen állapotban van. “Köszönjük, hogy bennünket választott. Itt ez a 4 oldalas űrlap, nekünk a világon minden adat megvan a számítógépben, de azért tessék csak szépen kék tintával kitölteni, kettő példányban. A 23 oldalas ÁSZF-et ott hátul a hirdetőtáblán kitűzve találja.” Mivel a példában szereplő emberünk felkészült is, türelmes, és szerencsés is, ezért tételezzük fel, hogy pár óra leforgása alatt fennakadás nélkül sikeresen átíratta a villanyórát.

Hazamegy, örül, villanyt herdál. Jobb esetben regisztrál az ELMŰ remekbe szabott weboldalán (név, cím, anyja neve, születési ideje, fogyasztási hely kódja, szerződésszám, és mérőazonosító megadásával), mert hát mégiscsak XXI. század van, már csak a lúzerek diktálnak óraállást telefonon. Apropó, az ELMŰ apró meglepetésként grátisz kínál nosztalgikus időutazást kedves ügyfeleinek, az 1992-ben rekedt weboldala révén.

Eljön a havi óraleolvasás ideje. Igen, annak meghatározott ideje van, nem lehet csak úgy ösztönszerűen bediktálni, hová vezetne ez?! Emberünk csak két nappal csúszik le a diktálási időről (ami nem hónap eleje, vagy hónap vége, isten ments! hanem 7-e és 11-e között), de sebaj, majd jövő hónapban. Az ELMŰ enélkül is ügyesen megsaccolja neki a fogyasztást, beírja, kiküldi a számlát. Az majd csak a következő hónapban derül ki, hogy túlsaccolta, és valójában sokkal kevesebbet mutat az óra, mint amennyi az ELMŰ rendszerében szerepel. De azt nem lehet csak úgy átírni a jó értékre, a fogyasztás nem lehet negatív. “Tessék panaszbejelenteni, 15 napon belül válaszolunk, kiküldünk egy technikust, hitelesíteni az óraállást. Majd ő fogja keresni. Jövő kedden 8 és 16 óra között. Nem, ennél pontosabban nem tudom, de hívni fogja. Vagy becsönget. Tessék esetleg szabadságot kivenni. De ezt a következő havi számlában még nem tudjuk ám jóváírni, az még majd automatikusan kimegy, tessék befizetni, és majd az azután következő számla lesz nullás. Most miért itt idegeskedik, tehetek én arról, hogy maga túl kevés áramot fogyasztott?”

A villanyszámlán pedig ott is van minden, szépen akkurátusan. A fizetendő díjak apróbetűs részletezése: egyetemes A1 kedvezményes áramdíj, átviteli rendszerirányítási díj, elosztói forgalmi díj, elosztói veszteségdíj, kiegyensúlyozási díj, szénipari szerkezeti átalakítás, kapcsolt termékszerkezet átalakítás, stb... Nem tudjuk mik ezek, de be kell fizetni. Nem is fontos, a lényeg a narancssárga nagybetűs rész: a rezsicsökkentésnek hála, ennyit és ennyit nem kell Önnek kifizetni. Azt ajándékba adjuk. Mert az állam fizeti Ön helyett. Az Ön által befizetett adóból… Oh wait.

És akkor most leírom, hogyan zajlott ugyanez itt Svédországban, mikor az új lakásba költöztünk. Miután a kezünkben volt a lakás szerződése, felmentem az Eon weboldalára. A Szerződéskötés menüpontban kiválaszthattam, hogy Nap-, szél-, vagy vízenergiából származó áramra szeretnék szerződni. Mindegyiknek más az ára, mindegyikről elolvashatom, hogy miért jó. A választással gyakorlatilag szavazhatok arról, hogy melyik energiaelőállítási módot támogatom. A cím és a lakás méretének megadása után megsaccolja, hogy kb mennyit fogok havonta fizetni. Ha tetszik amit látok, akkor a personnummer és a leendő beköltözési idő megadásával készen is vagyunk. A szerződés a digitális postaládába érkezik, aláírni a Mobil Bank ID-vel lehet. “Ezzel megvagyunk, ne tessék az áram miatt stresszelni, készülődjön inkább a költözésre.”

Beköltöztünk, örültünk, villanyt herdáltunk. Letöltöttem ugyan az Eon alkalmazást a telefonomra, de hogy hol van a villanyóra és mit mutat, arról halványlila segédfogalmam sincsen. Az viszont biztos, hogy január 3-án felugrott egy kis értesítés, hogy elérhetőek a decemberi fogyasztási adatok, és máris kapom a számlát. Hogy miért használom a fogyasztási adatok kifejezést többes számban? Ezért:

 

 

Igen, jól látod. Napokra lebontva(!) ott van a fogyasztás, mellesleg pedig a napi átlaghőmérséklet is (ez főleg azoknak lehet érdekes összehasonlító adat, akiknél a fűtés is elektromos).

A számla két részből áll: fogyasztás, és hálózatüzemeltetés. A kapcsolt termékszerkezeti általakítási díjat nem tudom ki fizeti ki a svédeknek, de úgy látszik, mi nem. Mondanom sem kell, hogy amikor szerződést kötöttem, értelemszerűen a régi címem volt, most pedig már az új. Ezt nem kell külön bejelenteni, szerződést módosítani, intézkedni: a címváltozást automatikusan lekérik a központi rendszerből és átvezetik. Habár nincs sok jelentősége a címnek, hiszen a számla is a digitális postaládába érkezik.

Én a magam részéről beállítottam azt is, hogy a számlákat automatikusan fizessék ki a bankszámláról, így ezzel kapcsolatban több teendőm ebben az életben már nincsen (a szerződés felbontásáig).

Befejezésül hadd említsem meg a kedvenc funkciómat az Eon mobilalkalmazásból: a Szomszédösszehasonlítás. Ez pont azt tudja, amit a neve ígér. A lakás fogyasztási adatait összeveti a környékünk hasonló fogyasztóival. Először is megtippelhetem, hogy érzésem szerint mi inkább pocsékolósak, vagy inkább spórolósak vagyunk. Aztán elárulja, hogy a környezetünk átlagához képest mi valójában hány százalékkal fogyasztunk többet vagy kevesebbet. És persze okos tanácsokat is ad, hogy mivel lehet még tovább csökkenteni az áramfelhasználásunkat, hiszen a svédeknek nagyon fontos a természetvédelem, és tesznek is érte.

NRebeka 6 komment árak mindennapok ügyintézés

A bejegyzés trackback címe:

https://svedelet.blog.hu/api/trackback/id/tr5613574089

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

NRebeka 2018.01.15. 11:13:27

@Kridan: Őszintén szólva fogalmunk sincs róla, hogy milyen a fűtési rendszer pontosan, nem is néztünk annyira utána, mivel az alap lakbérünkben benne van ennek is a költsége (egyébként minden mást is tartalmaz az áramon kívül). Ha probléma van vele, akkor is a lakáskezelő cég javítattja, nem mi, így annyira nem éreztük fontosnak, hogy tájékozódjunk :)
Úgyhogy összefoglalva annyit tudok mondani róla, hogy jól működik, mert meleg van :D.

LaCubanita 2018.09.07. 16:53:27

Szia! Tudom, regi a poszt, de ezt mindenkepp meg kellett irnom, mert a magyar oldal leirasanal en is felnyigtam...foleg ott, ahol irtad, hogy a regi felhasznalonak is be kell mennie.
En egy lakas vasarlasakor nem tudtam prezentalni a regi tulajt, ugyanis elhunyt, az orokoseit egy ugyvedi iroda kutatta fel, Erdelyben laktak, es az ugyvedi irodara biztak a lakas ertekesiteset. Tehat se az elhunyt, se az orokosok nem jottek, az ugyvedi iroda pedig nem kepviselheti az elozo tulajt. Amikor ezt elmagyaraztam az ELMUnek, nem ertettek mi van, es minden supervisort elo kellett szedni, minden processt megkeresni, leporolni, hogy valahogy atkerulhessen a nevemre a villanyora. Fogalmuk nem volt, mit kell ilyenkor csinalni...Hihetetlen volt! Mintha nem is lett meg volna soha olyan, hogy valaki ismert orokosok nelkul haljon meg es hagyjon hatra egy ingatlant... Szoval nagyon nagyon aterzem!
Amugy szuper a blog, epp az elejetol olvasom vissza az osszes posztot, mi is koltozni keszulunk. Bar mi eleg harsany emberek vagyunk (ertsd: hangos a hangunk, sokat gesztikulalunk es hangosan nevetunk, de azert mindemelle mindig mosolygunk is) remelem nem fognak kiakadni tolunk szegeny svedek es valahogy csak beilleszkedunk :D (u.i.: bocsi az ekezetek hianya miatt)

NRebeka 2018.09.09. 18:08:28

@LaCubanita: Igen, néha a mai napig megdöbbenek azon, ha mondjuk egy panaszomra 1 napon belül válaszol az állami vasúttársaság, vagy az adóhivatal. Pedig igyekszem minél előbb kiradírozni az agyamból az emlékét is a csodás óra-átírós pillanatoknak Magyarországról. :)
Remélem találsz hasznos dolgokat a posztokban, sok sikert a költözéshez! Ha nagyobb városba mentek, ott tuti megtaláljátok a saját közegeteket, de ehhez persze idő kell és nyitottság.
süti beállítások módosítása