Kresz táblák amikről nem tanultál az iskolában
A magyar jogosítvány az EU összes országában csereszabatosan érvényes, és valószínűleg mindenki biztonságosan el is tud igazodni az európai utakon - még Angliában is, pedig azok az út rossz oldalán közlekednek :) De azért mindenhol megvannak a helyi sajátosságok is. Mi természetesen Svédországból gyűjtöttük össze nektek pár különlegesebb közúti táblát.
Vadállatokra figyelmeztető tábla
(forrás: dinbil.se)
A listánk legelső tábláját ugyan tényleg nem tanítják a magyar autósiskolákban, de azt hiszem a legtöbben mégis ismerik, sőt kifejezetten Svédországra asszociál róla mindenki. Ez bizony a szarvas veszély jávorszarvasos megfelelője, aminek az említett állat méretei adnak különös nyomatékot. Az átlagos jávorszarvas marmagassága két méter körül van, súlya pedig 4-500 kiló. Az evolúció nem kalkulált a közúti forgalommal, mikor ezt az állatot összehozta, ugyanis négy olyan kis pálcikalábat rakott alája, amik egy személyautóval való ütközéskor viszonylag könnyen kitörnek, és ez a 4-500 kilós állat a szélvédőn keresztül pontosan az utastérbe érkezik meg. Erről már írtunk korábban, érdemes komolyan venni az ilyen táblát. Létezik egyébként belőle vaddisznós, rénszarvasos és tehenes is, de ezt látni a leggyakrabban.
Dátumfüggő parkolás
(forrás: Tranås Tidning)
Ez a tábla már az első napokban feltűnt, de hosszú idő telt el, míg utánanéztünk, hogy mit is jelent. Utána viszont nagyon örültünk, hogy nem kaptunk miatta büntetést.
A szabály szerint páros napokon az utca páros oldalán, páratlan napokon pedig a páratlan oldalán van várakozási tilalom. (Ennek olyasmi értelme van, mint pl. az utcák takaríthatósága, vagy egyszerűen csak hogy ne álljanak elhagyatott autók hetekig-hónapokig az utcán.) Ha az utca elején van ilyen tábla, az még rendben van, csakhogy főleg kisvárosokban a településnév tábla mellett van kirakva, vagyis ilyenkor az egész városra vonatkozik, amit bizony jó észben tartani. Némileg egyszerűsíti az életet, hogy csak az útszéli parkolásra vonatkozik, a kijelölt parkolóhelyekre nem (akkor sem, ha az út szélén van). Viszont felvet olyan kérdéseket, hogy mi történik éjfélkor? Nos, állítólag este arra az oldalra kell parkolni, ami a másnapi parkolási rendnek felel meg.
Számomra az egészben a legmeglepőbb, hogy komolyan be is tartják. Például Viktorék irodája előtt nagyon jól megfigyelhető, hogy minden reggel más-más oldalon állnak az autók.
(forrás: Arbetarbladet)
Muszáj még egy kis említést tenni a parkolásra vonatkozó jelzések alatti kiegészítő táblákról, ez például fizetős övezetekben lehet fontos: az első, feketével írt sor jelenti a munkanapokat, ha van fekete zárójeles rész, akkor az a szombatot (illetve az esetleges ünnepnap előtti napot), a piros pedig a vasár- vagy ünnepnapot. Szóval, mint a mellékelt fotón is látszik, akár egészen bonyolult szabályok is vonatkozhatnak egy-egy útszakaszra.
Üresjárat tilalma
(forrás: barometern.se)
Hát hogyne lenne a környezettudatos svédeknek erre is szabálya. Szintén a várostáblánál, méghozzá szinte mindegyiknél lehet látni ezt az egész településre vonatkozó táblát, ami szerint maximum 1 percig lehet üresjáratban, tehát tényleges helyváltoztatás nélkül járatni az autó motorját. Szóval szó nincs arról, hogy negyed órával indulás előtt melegíteni kezdjük a kocsit. Túl hideg a motor? Használj inkább elektromos motorfűtést. Nem látni ki a szélvédőn? Ott a jégkaparó és a hókefe. Fázol? Legyen ülésfűtésed vagy nagykabátod. De egyik esetben se a levegőt szennyezd!
Persze az esetleges dugóban ülve nem kell stopperrel a kézben nézni az eltelt időt. A svédek ebben is felnőtt és felelős emberként tekintenek a sofőrökre. Ha érdemesnek ítéled, természetesen hagyd járni a motort amíg tovább nem indul a sor, ha viszont a sorompónál vársz a vonatra, akkor nyilván úgyis leállítod.
Minden irányból stop tábla
(Forrás: Kristianstadsbladet)
Egy korábbi bejegyzésben már volt róla szó, de mindenképpen ebbe a listába kívánkozik. A kereszteződés előtti Stop tábla alatt látható "Flervägsstopp" kiegészítés azt jelenti, hogy az összes többi irányból is Stop tábla fogadja az érkezőket, vagyis senkinek nincs alanyi jogon elsőbbsége. És hogy ki az, aki végülis elsőként mehet tovább, arra nincs is teljesen egyértelmű szabály. Nagyjából úgy néz ki, hogy aki elsőként ért oda, az indulhat el elsőként, majd a második, harmadik, stb. (Függetlenül attól, hogy egyenesen megy, jobbra vagy balra kanyarodik, tehát ez semmiképpen nem a tábla nélküli jobbkezes kereszteződés megfelelője.) De persze nem lehet mindig egyértelmű, hogy ki milyen sorrendben érkezett, tehát ennek a rendszernek inkább az a célja, hogy a sofőrök vegyék fel egymással a szemkontaktust. (Legyünk őszinték, Magyarországon az ilyesmit az “erősebb kutya él nemi életet“ elv alapján oldják meg.) Mellesleg a svédek az összes Stop táblát nagyon komolyan veszik, akkor is állóra fékeznek, ha egyébként már több száz méterről látni, hogy közel s távol nem jön másik autó.
Kijelölt fakutya-parkolóhely
Igen, az északi megyékben ez egy teljesen megszokott közlekedési eszköz. Úgy tapasztaltuk, hogy elsősorban az idősebb korosztály használja - vagy nekik van igazán szükségük a jeges, csúszós utcákon használható segédeszközre, vagy pedig a fiataloknak egyszerűen csak túl ciki. Mindenesetre sok helyen látni a számukra kijelölt parkolóhelyet, főleg nagyobb üzletek, illetve több lakásos házak előtt.
Kutyaszán kereszteződés
Ez tulajdonképpen a magyar “állati erővel vontatott járműre figyelmeztető tábla” észak-svéd megfelelője. Csak amíg ott egy-két lovat plusz szekeret használnak ilyen célokra, addig itt négy-öt kutyát plusz szánt. És ahol ezek gyakran szokták keresztezni az autóutat, ott ilyen figyelmeztetést láthatunk, ami teljesen indokolt, hiszen amikor az első sor kutya az úthoz ér, akkor a harmadik-negyedik sor kutya mögötti szán hátsó részén álló “sofőr” esetleg még nem is látja az utat. Ezért jobb, ha az autós is figyel.
Motoros szán figyelmeztetés
A kutyaszánnál mostanra lényegesen népszerűbbé vált motoros szán igencsak gyakori közlekedési eszköz északon. Külön kijelölt utak vannak a számukra (ahonnan természetesen pont, hogy nem takarítják el a havat). Ezek az utak időnként párhuzamosan futnak az autóúttal, másutt nyílegyenesen keresztül vágnak egy erdőn vagy akár egy tavon, és van ahol keresztezik az autóutat, amit ezzel a táblával jelölnek az autósok számára. Rájuk elsősorban a tényleg hatalmas sebességük miatt kell odafigyelni.
Bónusz :)
Ez már nem hivatalos Kresz-tábla, de egyben érdekes és jellemző. Sok magyarázatot nem is fűznék hozzá, elég lesz a fordítás: “Becses, forgalomtudat nélküli macska” :)
A bejegyzés trackback címe:
Trackbackek, pingbackek:
Trackback: KRESZ-szabály, amit nem ismertél 2019.03.13. 22:54:38
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
Sobo 2019.03.13. 21:59:51
Fredddy 2019.03.13. 22:05:34
A magyar KRESZ szerint két állatos tábla van, az őzes vadállatokra, a tehenes meg háziállatokra figyelmeztet. Érdnél az M7-esre raktak ki egy kutyást, de azon felkiáltójel van, és alatta egy kiegészítő táblán van a kutya.
morph on deer 2019.03.13. 23:14:55
Én macskásat még ugyan nem láttam, de messze ez a legjobb!
Amúgy rengeteg mindenféle tábla lehet, gyakran semmi köze a közlekedésrendészeti szabályokhoz, hanem inkább a környéken élôk, a közösség szempontjait jelzi.
Leggyakoribb - szerintem - ezek közül, amely az esetlegesen jászó gyerekekre figyelmeztet, de van tényleg minden, a szabadon járó tyúkoktól kezdve kb bármi lehet kirakva. Személyes kedvencem egy rókára figyelmeztett egy erdő melletti útszakaszon, a lakonikus “Här bor jag” (itt lakom én) felirattal.:)
Gondolj bele, valaki fontosnak tartotta, hogy ügyelj a rókára, mivel ő ott lakik!
Nem is láttam ott félénk állatot, még vadállatot sem. Mert senki nem bántja őket.
Miért is tenné, de tényleg?
HgGina 2019.03.14. 02:04:42
Állítólag... :D
Első mohikán 2019.03.14. 02:42:58
geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2019.03.14. 05:08:15
:-))
Amiket láttam még az piros háromszögben öreg anyókák, illetve Stoki belvárosában szintén piros háromszögben lehajtott fejű, telefont bámulva közlekedő fiatalok.
Nem élőben láttam, hanem neten, cikkekben, illusztrációként, szóval a valóságtartalma kétséges, de akár még igaz is lehet...
:D
regisz 2019.03.14. 08:39:39
Mistral1011 2019.03.14. 08:51:34
Mindkettőn motorkp-val behajtani tilos volt az alap, de az egyiken ordított, hogy csak a bajor boxer-motorosokra vonatkozik, merthogy ilyen volt a sziluett. Akkor oda én a Tenerével bemehettem volna...
A másikon is ugyanez a motor sziluett, de a sofőr egy lófarkas-copfos hölgyemény volt - tehát lófarokkal-bmw-vel behajtani tilos. Rövidhajú tenerés: Absolutely welcome! :-)
Sparhelt · www.sparhelt.hu 2019.03.14. 09:09:14
F.E.K. 2019.03.14. 09:26:20
2019.03.14. 09:48:01
Szerintem van még más állatos is itthon, bár nem jut eszembe példa, de rémlik, hogy láttam.
Szlovákiában mondjuk a legérdekesebb a vidrás volt, amit láttam.
Annamaria Ahlm 2019.03.14. 09:56:42
wildpig 2019.03.14. 10:09:05
Novák Aircraft Ferencné 2019.03.14. 10:17:13
Fredddy 2019.03.14. 12:22:51
regisz 2019.03.14. 13:10:12
mildi 2019.03.14. 13:43:12
gigabursch 2019.03.14. 13:55:56
gigabursch 2019.03.14. 13:56:55
A tiltó táblák mindig kör alakúak.
gigabursch 2019.03.14. 13:58:58
Asszem a Fertő mellékelni láttam békás táblát.
Novák Aircraft Ferencné 2019.03.15. 13:14:19
www.youtube.com/watch?v=1i8Wu6SvpMw
www.youtube.com/watch?v=F3JadzSwaOw
www.youtube.com/watch?v=YNc43FbxWOk
Üdvözöllek a valóságban!
Hórukk 2020.05.24. 22:28:16
Ajánlott bejegyzések: