Svéd(d)élet(t)

Az életünk Svédországban.

2019. május 12.

Vettünk egy autót 2.0

Nos nem, nem egy korábbi posztot tettem ki újból, valóban vettünk még egy autót…

...de ez volt az, amit terveztünk, és a Hyundai a kakukktojás :) A Svédországba költözésnek a jó öreg C-s Mercedesünkkel indultunk neki, ami szó szerint jó öreget jelent, hiszen már akkor nagykorú volt. Így aztán kiemelt helyen szerepelt a terveink között az autócsere. Alaposan át is beszéltük a vágyainkat és lehetőségeinket, és arra jutottunk, hogy egy 2-3 éves, nem sokat futott, benzines, automata váltós autót szeretnénk. Plusz kissé családi(bba)t, mivel hosszabb távra terveztünk vele. Amikor ehhez hozzátettük még az esztétikai szempontokat is  (sajnos mi nem vagyunk a praktikum elsődleges szem előtt tartói ilyen esetben, úgyhogy igenis számít az autó kinézete is a vásárláskor), akkor gyorsan le is szűkült a kör, mivel csak a Mercedesek és a Volvok maradtak versenyben, mindenekelőtt az XC60-as.

Tudni kell rólunk, hogy az elmúlt 6 közös évünkben csak Mercedest, vagy Mercedes-Benz gyártmányú autókat (ez a Smart) vettünk. Persze tipikus magyar fiatal módjára: agyonhasznált, leginkább külföldről behozott, öreg autókat, amikben majdhogynem több volt a megtett kilométer, mint amennyibe kerültek. De azért szerettük őket és lehetőségeinkhez mérten igyekeztünk rendben is tartani mindegyiket. A magunkkal hozott Mercedest (régi hűséges olvasóim még fotót is láthattak róla a blogon) a magyar rendszámmal majdnem két évig használtuk is itt, de a közelgő műszaki miatt végül hazavittem Magyarországra, hogy ott keressen új gazdát. (Apropó érdekel valakit egy szép Mercedes? :) )

Felmentünk tehát Svédország legnagyobb használtautó-hirdető oldalaira és elkezdtük a keresést. És rájöttünk, hogy a fenti paraméterekkel gyakorlatilag nem létezik itt eladó autó. Dízelből végtelen a kínálat, de benzinesből még elvétve sem találtunk, illetve ami volt, az majdnem szalonautó árban, vagy valami nagyobb hibával lett volna eladó. De hát pont azért keresünk 2-3 éveset, hogy ne legyen komolyabb baja. Ha meg már ki kellene fizetnünk majdnem egy új autó árát, akkor miért ne vegyünk valóban újat…? Hát szóval így kezdtük el nézegetni a szalonautókat.

Ennek megfelelően pedig újraterveztük az elvárásainkat is. Természetesen szeretnénk tudatosnak hinni magunkat, ezért egy Volvo kereskedésben kezdtünk, hosszas teszt-olvasgatásokkal kiegészítve. A V40-es, majd az új szériás V60-asokat nézegettük, nézegettük, nézegettük… Aztán megbeszéltük magunkkal, hogy ha ilyet veszünk, akkor jó és felelősségteljes döntést hozunk, mivel egy nagy és hazai (svéd) gyártó biztonságos és jónak mondott autóját vásároljuk. Bele ugyan nem szerettünk, de ezt betudtuk annak, hogy lassan ideje felnőni és életünk nagy döntéseit a logikára alapozni.

Előre szólok, hogy ha esetleg Volvo kereskedést nyitnátok, akkor soha, de soha ne kövessétek el azt a hibát, hogy mindezt egy Mercedes szalonnal szemben teszitek!

Hát itt volt egy. Viktor javasolta, hogy nézzünk be egy percre oda is, megnézné az A-s modellt, mert régóta kíváncsi, hogy mit tud cserébe azért, amiért ilyen drágán adják. Ez persze puszta időtöltés volt, mert hiába szeretjük a Mercedeseket, ha a legkisebb modell is annyiba kerül, mint egy logikus-Volvo, akkor nekünk kár is megnézni a többit. Viszont nem találtunk A-s Mercit a szalonban, csak a kereskedőt, akinek a következő mondat hagyta el a száját : „Hát igen, nem is igazán értem, hogy miért az A osztályt veszik, mikor a nagyobbak is hasonló árban vannak...” És példaképpen megmutatta a CLA Shooting Brake-t, az egyetlen olyan kombit, ami mindig is tetszett mindkettőnknek, és abba a kategóriába tartozott, amit egyelőre meg se nézünk, csak “majd ha sok pénzünk lesz”. Ott álltunk, gyakorlatilag leesett állal, mivel ez az autó pontosan annyiba került, mint a logikus-Volvonk, amit egy fél órája még olyan ideálisnak hittünk. Valószínűleg látszott is rajtunk, hogy egy hajszál választ el minket a vásárlástól, ezért a kezünkbe nyomta a kulcsot is, hogy vigyük ki az utcára és próbáljuk ki.

Egészében véve ez egy „szerelem első látásra” érzés volt, bár nem egy emberrel, hanem egy autóval, de mégis kaptunk egy határozott motivációt az életünkbe, miszerint mi most akkor erre gyűjtünk, de ha majd eljön az idő újra átrágjuk magunkat a kínálaton, hogy biztosak lehessünk a döntésünkben.

Nos, az év legeleje újabb meglepetést hozott: a Mercedes kihozta a CLA modellek legújabb változatát, ami azt jelentette, hogy az általunk kiszemelt széria gyártásával hamarosan leállnak, és az újat kezdik árusítani, amit pedig nagyon nem a mi ízlésünk szerint tervezett a designer. Így elkezdtük lesni a kereskedések oldalát, és meglepve fedeztük fel, hogy a “régi” CLA-kat máris nagyobbnál nagyobb kedvezményekkel igyekeznek kisöpörni a raktárakból. (Ez egyébként teljesen véletlenül egy kecskeméten készülő típus.) Innentől már csak az volt hátra, hogy 250 km-t autózzunk az egyetlen svédországi piros példányért, mert ha már ennyit költünk autóra, akkor színében is legyen tökéletes :) Hát így sikerült az eredeti árához képest 25%-kal olcsóbban megvennünk olyan felszereltséggel, amilyet biztosan nem válogattunk volna bele egy Volvo kombiba, mondván, hogy felesleges.

Tehát életünkben először van egy vadonatúj autónk, ami hihetetlen élmény, plusz mikor meglátom nem csak öröm, de büszkeség is tölt el, hiszen ez a mi munkánk eredménye, és minden koronáért keményen megdolgoztunk. Plusz örülök, hogy mertünk a szívünkre (is) hallgatni a színtisztán logikus döntés helyett.

Úgyhogy mostanában ha csak egy kiló kenyérért is indulunk, elhangzik a következő párbeszéd közöttünk:

- Szerinted mibe fér be, amiket venni akarunk?
- Hmm, hát én a kombival mennék. Biztos, ami biztos… :)

 

NRebeka 9 komment vásárlás közlekedés utazás mindennapok ügyintézés Svédország

A bejegyzés trackback címe:

https://svedelet.blog.hu/api/trackback/id/tr4014822384

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

LaCubanita 2019.05.15. 18:13:27

Szió! Nagyon gyönyörű az autó!!

NRebeka 2019.05.16. 18:43:13

@LaCubanita: Szia, köszönjük :)

A lízinget is néztük, és logikus döntés is lenne, ha beleférnénk az ott megadott évi (asszem) 10-15 ezer km-be. Csakhogy nekem minden hónapban minimum 1 meetingem van (1000 km), plusz 1-2 továbbképzés (400-1000 km/db), meg elmegyünk kirándulgatni (5-600 km/hétvége), szóval ennél sokkal többet megyünk. És bár lehet keretet növelni a lízingnél is, de baromi drága, ezért ez nekünk nem érte volna meg. Viszont azoknak, akik nem mennek sokat, vagy épp kihasználják a megadott keretet valóban jó választás és elég sok terhet levesz az ember válláról :). Főleg azokéról, akik nem szeretnek/tudnak otthon bütykölgetni meg kereket cserélni, stb.

ztatai 2019.05.27. 09:11:53

Szia!
Nemrég találtam a blogotokra, és lenne is pár kérdésem a svéd élettel kapcsolatban. Mi nyár végén megyünk ki 1 max 2 évre, kiküldetésbe Göteborgba, és kivinném a magyar kocsimat is. Milyen tapasztalatotok volt magyar rendszámos autóval kint? Nem szőröztek, hogy át kéne jelenteni svédre? A telek milyenek lehetnek Göteborg környékén, ott használnak már elektromos motor előmelegítőket üzleteknél, parkolóknál?(konnektor csatlakozó minden parkoló helynél)
Még egy dolog még, mikor kocsival utaztatok Magyarország és Svédország között, kompolni érdemes Rostokból, vagy körben Dánián keresztül?
Előre is köszi,

Zoli

NRebeka 2019.05.27. 20:50:35

@ztatai: Szia!

Szerintem egy nagyobb városban jobban a rendőrök szeme előtt lesz, így lehet, hogy előbb-utóbb rákérdeznek majd, hogy ezen miért nincs svéd rendszám. Amúgy meg elég nehéz ellenőrizni, hogy folyamatosan Svédországban használod-e, vagy mondjuk minden második héten Mo-on vagy...Nekünk egy (rossz) szót sem szólt senki, mondjuk asszem az elmúlt 2 évben összesen 2 rendőrt láttam itt a környéken.
Az én kisautóm Göteborg környékéről jött, és rajta van melegítő. Helye válogatja, de a legtöbb esetben vannak telepített konnektorok, legalább 1-2 parkolóhelynél.
Én inkább a kompot ajánlom, szerintem ott ki lehet fogni olcsóbb utakat+lehet közben pihenni+Dánián keresztük sokkal hosszabb az út (legalábbis megterhelőbb). A legtöbb "ingázó" (pl. csomagszállítók) is a kompos megoldást szokták választani.

ztatai 2019.05.28. 07:25:05

@NRebeka: Szia! És szoktátok is használni a melegítőt? Hát a pihenés miatt hajlok a kompra kicsit, még ha időben kb ugyan az a két útirány. Ti akkor nem regisztráltátok át a kocsit. Nem tudod esetleg, milyen költsége van svédesíteni egy autót?

Hobbiszakács · http://hobbiszakacs.blog.hu 2019.05.28. 16:06:18

@ztatai: "A telek milyenek lehetnek Göteborg környékén, ott használnak már elektromos motor előmelegítőket üzleteknél, parkolóknál?(konnektor csatlakozó minden parkoló helynél)"

Télen a hőmérséklet 0 fok körül mozog (plusz-mínusz egy két fok), vacak nyálkás, szeles időjárás. Előfordulhat egy kis hó is, de nem marad meg sokáig.

www.mittresvader.se/l/sverige/klimat-goteborg-temperaturer-vattentemperatur.php
(Az alsó táblázat a Stockholmi időjárást mutatja.)

A gépkocsi ügyben annyit megtudtam, hogy 1 évet nyugodtan lehet az autóval járni, sőt, ha közben elutazol vele, akkor újabb 1 évig.

"Är det så att man endast visats i Sverige och utför ett arbete som många hantverkare från andra EU-länder gör, så får man vara här med ett utlandsregistrerat fordon i 1 år. Man kan då lämna landet för en kort tid och sedan komma tillbaka och förlänga det ytterligare 1 år."

Innen: www.expressen.se/motor/utlandsregade-bilar--far-de-vara-i-sverige-hur-lange-som-helst/

(A cikk 2015-ös, az Expressen pedig egyike a legnagyobb esti lapoknak.)

Biztonság kedvéért a Trafikverketet kell felhívni/írni nekik.
www.trafikverket.se/om-oss/kontakt/

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2019.05.28. 22:10:00

Haha, a benzines autó ritkaságát megerősítem, gyakorlatilag a 8-10 éve tartó agyatlan dízelbuzéria eredménye.Mi tavaly cseréltünk autót, benzines V70 kellett, nekünk is automatában.A svéd hahut felcsapva dízelből feljött vagy hetven, benzinesből meg öt.Direkt írtam betűvel, hogy ne tűnjön elgépelésnek.Ja, és nem városra szűkítve a keresést, hanem megyére tágítva.Naponta-kétnaponta frissitgettem a keresési eredményeket, dízelből mindig feljött újabb 8-10, benzinesből 1-2.Mondom, megyénként.És itt némelyik megye akkora, mint a komplet Magyarország, ugye.
De a végén csak sikerült jót beszerezni, azóta is szeretjük a vasat.:-)
Ez a piros merga is nagyon szép, használjátok egészséggel.

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2019.05.28. 22:20:54

@ztatai: Had válaszoljak erre is.Amiket látni parkolókban motormelegítő-dobozkákat, azok általában a helyi ott lakó emberek kocsijaiké, amiket nem használhat más, zárral védettek amúgy is, eleve oda se lehet parkolni.Az áruházi parkolókban meg nincs a vevők autóinak csatlakozás, olyan jól még nem megy az országnak.
Amúgy a déli egyharmadban (Stoki-Malmö-Gőte háromszög) nagyjából szinte soha sincs hidegebb, mint Magyarországon télen, szóval nem létkérdés a motormelegítő használata.Én is csak a szélvédő leolvasztására használom, a fővárosi régióban.Persze ez sincs ingyen, az áramot kiszámlázzák a lakáshoz tartozó rezsi költségekben, vagy kwh szerint, vagy átalányban.
Éltünk fent két évet a sarkkör közelében, na, ott már előfordulnak hidegek, mínusz 30-40 fok, ott már van értelme használni.
:D
Magyar kocsit cirka fél évig használtunk idekint, de a kutya nem törődött vele.Igaz, ez 10 évvel ezelőtt történt.Ha nem jöttök fixen, határozatlan szerződéssel, a rendőr nem ugathat a magyar rendszámért, hisz milyen alapon raknátok rá svédet?Nem is engednék a svédek se... :D
Komp vs híd, az élet legnagyobb kérdéseinek egyike.Általában a gyors-olcsó-pihentető jellemzők közül max kettőt tudsz választani egyszerre; ezek után megy egyéni preferencia, hogy melyik ujjadat harapod meg...
:-)))
Tényleg nincs üdvözítő válasz, a híd azonnal ott van, nem kell rá várni, de kerülő és lehet, hogy drága is...
Nézz rá az árakra és döntsél.A hidak fix árasak, a kompok nyáron q drága, szezonon kívül lehet olcsóbb is, attól függően, hogy hova és mikor.