Loading...
Loading...

Svéd(d)élet(t)

Az életünk Svédországban.

2018. szeptember 28.

Útfelújítás

A napokban felmarták és újra aszfaltozták az útpálya mindkét oldalát a környékünkön, 5-5 km-nyi távolságban mindkét irányba - tehát a két legközelebbi településig. Pár száz métert kihagytak ugyan, úgyhogy összesen csak olyan 8,5-9 kilométernyi utat újítottak fel. Már hetekkel előtte kitáblázták, hogy mikor jönnek, és kissé elszomorodva láttuk, hogy bizony napközben fogják mindezt csinálni. Ez azt jelenti, hogy mind Viktornak, mind nekem akadályozzák a munkába jutást. Két hetet határoztak meg, ami kissé óvatos becslésnek tűnt a szemünkben, de gondoltuk, hogy biztosan csak javítgatnak, vagy valami hasonló, kevésbé időigényes munkát végeznek majd. Ehhez képest 5 munkanap alatt (valójában 4,5, mivel pénteken már kettőkor hazamentek), normál, “irodista” munkaidőben (8-17-ig) kompletten felmarták és kiváló minőségben leaszfaltozták mind a 8.5-9 kilométert. Most komolyan, ezzel hogy a francban végeztek ennyi idő alatt??? Vagy csak mi nem vagyunk hozzászokva a gördülékeny, és jól szervezett munkavégzéshez?

Viszonyításképp pár adat az útinform oldaláról : Magyarország, 1104-es út, burkolatfelújítás 7,2 kilométeren. A munka várható időtartama : 2018.04.06.-2018.09.30. Ez csak kicsivel több, mint 5 munkanap, ugyebár. Vagy egy másik vicces dolog : 14 km-t 16 nap alatt kaszálnak le. Vajon mi az a nehezítő tényező, amiért 1,16 km-t tudnak csak haladni naponta (és akkor persze kivettem a hétvégi napokat a számításból)?

Szóval vicces, hogy fénysebességgel végigaszfaltozak mindent errefelé. :) Plusz örömöt jelentett, hogy csak 1 nap volt, amikor állnunk kellett a felújítás miatt keletkezett dugóban, a többi napon annyira gördülékenyen ment a terelés, hogy csak némiképp  lassult a forgalom. Viszont a felújítás miatt felfedeztünk a környéken 1-2 kerülőutat, amik bár háromszor olyan hosszúak, mint az eredeti, mégis inkább arra mentem párszor az elmúlt napokban, mivel egyszerűen gyönyörűek. Egész keskeny utacskák az erdőn keresztül, ahol a fák már kezdenek színesedni, és piros kalapú légyölő-galócák szegélyezik az utat. Egy helyen racka-tehenek legelnek a mezőn, kicsivel arrébb pedig fekete-fehérek. Úgy néznek ki, mint egy kezdetleges zebra, mivel csak fejtől elülső lábig, illetve hátsó csülöktől farokcsücsökig feketék, közötte pedig hófehérek. :) És persze ne felejtsük el az erdő közepi kisebb-nagyobb piros házikókat se, amiket jól megnéz az ember és arról álmodozik, hogy egyszer majd egy ilyenben fog lakni.

NRebeka 5 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://svedelet.blog.hu/api/trackback/id/tr4714269711

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Kridan 2018.10.03. 18:58:16

Ahol mi megyünk hazafelé, ott jelenleg egy felüljárót épitenek. A forgalom néha kicsit lassabban de mindig halad és még csak elterelések sem voltak, Embert mindig látni dolgozni nem is keveset :) Jól összedolgoznak és jól terveznek.

mayflower36 2018.10.23. 19:36:20

Kedves Rebeka!
Regen nem irtam es szoltam hozza, valoban erdekes es nagyon hasznos blogodhoz. Szerencsere azert, mert juniusban felvettek Göteborgba mernökkent es azutan beindult az "allandoan intezni kell valamit" szeker, nem kis örömömre. Köszönöm szepen jopar honappal ezelötti segitö valaszaid, nem hiaba voltak :)
Penteken megyunk kis csaladommal ID kort-ot csinaltatni, pont 4 het personnummerre varakozas utan.

A lenyeg azonban, hogy az elöttem hozzaszolo kedves felesegemhez csatlakozvan csak megerösiteni tudom, amit irtal. Egyreszt itt a Volvo gyarnal dolgoznak nagyban, a sima lampas keresztezödesböl csinalnak egy feluljaros kompoziciot. 5 hete jarunk arra. Azota a földböl kinött a feluljaro, arra majd az összes felhajto es mindezt gözerövel csinaljak, zsaluznak. Az arra vezetö utat bövitik es nem ugy, hogy ledöngönek egy kis földet es ra aszfaltoznak, hanem a teljes alapig, majd egy meter melyen felturtak es volt szerencsem latni, hogy ahogy anno tanultam több retegu, valos döngölt alapot epitenek az utnak. Szoval itt lattam igazan az okat, miert birjak az utak itt jobban. Persze itt több a penz, de kötve hiszem, hogy sokkal többe kerul, mint Magyarorszagon, ahol ha mar nincs hova többet el korrupalni az autopalya km arabol, akkor alagutat epitenek az alföld lösz dombjaiba.

Jo ellenpelda az 1-es villamos budapesti hosszabbitasa del-Budan. 1.5 ev, a kb 1km-nyi sin es aszfalt es az alatta levö csövek cserejere. Igazi magyar öten nezik, ahogy egy kapalja a földet cimu jelenetekkel talalkoztam...nem minden nap, mert 4 napbol egyszer lattam "munkat". Cserebe sisakos-okos-inges emberket sokszor lattam tanakodni, csak sokra nem mentek az eredmenyeket latva. Bö egy evig neztem, közben itt 5 het alatt komplett feluljarot epitenek, szemre ugyanannyi nehezgeppel es emberrel.

Van mellettunk egy hotel, mellette kb 15 stugat bontanak le hol ketten, hol harman. Fogalmazzunk ugy a közlekedes es az infrastruktura nalunk nagyon körulmenyes nalunk es eme extra nehezitö körulmeny ellenere is eddig 3 het alatt egy pici markoloval es kezi erövel kontenerbe es zsakokba (szelektiven!!!) szetszedtek lassan mindet, hogy csak a lyuk maradt a földben utanuk. A fenti 1-es villamosnal az elsö kb 500m-nyi szakaszon a fel utpalyan (2db sav) az aszfaltot nagy geppel 2 honapig szedtek fel.

Vegulis összköltsegkent nem hiszem, hogy itt nagysagrendileg dragabb egy-egy munkalat, mivel az alapanyag igaz több (jobb minöseghez az kell), de tized annyi ideig alkalmazzak a munkast, ami a 3-szoros fizetes ellenere is jelentösen kisebb HR kiadas.

Ja meg valami. Feluljarot epitenek, csucsidökben jarok arra es a normanal 2-3 percnyivel biztos nem több az idöveszteseg emiatt, mindket sav uzemel, a hidpanelt is tan ejszaka helyezhettek fel, mert egyszer csak ott termett. Az 1-es villamosnal, mikor eljöttem, mar kb a hetedik fele 103-as busz eltereles volt az egy ev soran, mert mindent, mindenhogy, mindig mas iranyba zartak le, ezzel forgalmi torlodasokba hajszolva a környeket.

Persze ezek kiragadott peldak, de majd mindenre megfeleltethetö itt.

Szep napot nektek!

NRebeka 2018.11.04. 15:31:02

@mayflower36: Gratulálok a munkához, kiköltözéshez, mindenhez! Jó olvasni, hogy valakit - akár csak egy kicsivel is - de segítettünk a tapasztalataink által. :)

A vicc az, hogy a 1-es villamos felújítását még én is megéltem Pesten (pedig már másfél éve itt élünk), csak a zuglói részen, és nem Budán. Egy szóval tudnám jellemezni : tragédia. Ennél már csak az a nagyobb tragédia, mikor mindenféle "EU-s támogatást gyorsan el kell költeni" projektbe kezdenek, és letérköveznek egy közt, de úgy, hogy már a lerakáskor sincs egy szintben a történet. Ez senkinek nem szúr vajon szemet? Nem kellene a kivetelező cégnek valami minimális (pl. egy évig szintben marad) garanciát vállalni?

Amit még nagyon szeretek itt, és hihetetlennek tűnik otthon, az az éjszakai munkavégzés. Este megyek haza még nincs felfestés, reggel megyek a munkába és hopp, ott a felfestés mind az 5 km-en. Hihetetlennek tűnik, hogy így is lehet. :)

mayflower36 2018.11.06. 19:33:02

Kedves Rebeka, köszönöm kedves szavaidat! Valójában sokat segítettek az írásaitok, mert nincs más, ahol ennyire összeszedetten vannak információk és egészen tudtuk követni is őket :) Ezen felül állati nagy mázlink van, gyakorlatilag mióta fizikailag nekiálltunk kiindulni, azóta valami szerencse szériánk van! Ezen felül ennyi kedvesség és segítőkészség, amivel találkozunk, csak viharsebesen tolja a szekerünket :)

Az esti munkavégzés valóban érdekes, mert tényleg én is találkozom a hoppá délután hazafele semmi, másnap reggel, egyszercsak ott terem valami vagy teljesen át van építve az elterelés. Nem kérdőjelezem meg, hogy itt is egyeseknek több pénz jut a zsebükbe, mint ami járna alapból, mert vidéken, amikor a hatalmas ház előtt van egy nagy yacht, 3 Volvo...stb, elgondolkodik az ember, mibőőől. DE sehol nem látom a korrupció és a lenyúlást. Itt, amit megcsinálnak az működik és nem csak pár hónapig, míg a céget felszámolják, hogy nehogy garanciába bármit is kelljen csinálni...

Egyenlőre várjuk, hogy oszoljon a "lila köd", de ami itt mentalitásbeli különbség van a fejekben a magyarhoz képest, az konkrétan egy másik világ. Nagyon sok helyen nem tagadom sokat jelent, hogy több pénz van, de akkor is túlnyomórészt nem pénz kérdése az, amivel itt előrébb vannak. Illetve pont emiatt van több pénzük, mert fejben előrébb vannak. Példa ez az útfelújítás; hosszú távon rentábilisabb valamit egyszer jól megcsinálni, mint ezerszer újítgatni, újra felbontani, fizetni a következményeket...stb.

Mióta itt vagyunk, látjuk a távolság Svédország és Magyarország között nem bő 2000km, hanem egy univerzum. Rebeka, te pedig ne add fel, írogass gyakran, szívesen olvassuk :)))

NRebeka 2018.11.11. 15:56:43

@mayflower36: Köszönöm én is dicséretet :)

Az a bizonyos köd nekünk még nem nagyon oszlik - legalábbis azokban a dolgokban biztosan nem, amikre a hosszabb ideje it élők azt mondták....Lehet, hogy a mi szemüvegünk a rossz. :)

A szerencsével kapcsolatban pedig az a helyzet, hogy kőkemény munka és kitartás nélkül sehol sem lennétek - és ebben szerintem nem szabad szerénykedni. Otthagyni mindent és új életet kezdeni, megtanulni egy vadiúj nyelvet...hát, ez minden, csak nem szerencse :) Úgyhogy legyetek büszkék magatokra, és további sok "szerencsét"!