Svéd(d)élet(t)

Az életünk Svédországban.

2017. november 11.

Így zajlik egy svéd kerékcsere

Ebben az évben engem ért a megtiszteltetés, hogy elvihettem az autónkat a szokásos tél eleji kerékcserére. Hiába voltam az elmúlt 4 évben autótulajdonos, és volt a férjemnek is egy autója, valahogy sosem én mentem a szakemberhez velük. Igaz, egyszer jelen voltam, de akkor is egy férfi családtaggal, úgyhogy nem is figyeltem a folyamatot.

Ennek megfelelően most elég ideges lettem mikor Viktor mondta, hogy én viszem az autót, mert nekem van rá pár szabad órám az egyik délelőtt. A legnagyobb problémám az volt, hogy magyarul még csak-csak szót értek egy szerelővel, de svédül ez kicsit problémásabb lesz. Az alapszavakkal, mint kerék, csere, csavar, átmérő, stb., tisztában voltam, de ha jött volna egy keresztkérdés akkor nagy bajban lettem volna. :) Végül megnyugtattam magam, hogy angolul úgyis beszél mindenki, és legeslegrosszabb esetben megmondom, hogy csinálják, ahogy jónak látják, ők a szakértők.

Hogy zajlik Magyarországon egy kerékcsere? A beszámolók alapján valahogy így :  próbálsz keresni a neten valakit, aki vállalja, de normális honlapok híján inkább az egyik barátod által ajánlott embert válaszod. Felhívod, elmondod, hogy melyik ismerősöd ajánlotta (némi protekció reményében), erre ő a fejét vakarva mond egy kb. időpontot, amikor kevesen vannak nála, odamész, vársz egy kicsit (rosszabb esetben sokat), majd beállsz a kocsiddal az emelőre, ő pedig elvégzi a cserét. Eközben te körülötte ténferegsz, nézelődsz a műhelyben, esetleg beszélgettek (és meghallgathatod, hogy ez az autó egy sz*r, már rég el kellett volna adnod, sőt megvenni sem lett volna szabad). A centrírozás és csere után segítesz visszapakolni a levett szett gumit a kocsiba (női sofőr esetén ez kimarad), kp-val fizetsz (némi borravalót is hagysz), számlát nem kapsz, de boldogan távozol.

Ezzel szemben Svédországban a következőképpen zajlik a csere: a neten kiválasztod a legszimpatikusabb szervizeket, a honlapon csak beírod a rendszámod egy ablakba (a központi adatok alapján beazonosítja az autó típusát), a továbbiakban pedig kiválaszthatod a pontos szolgáltatást. Esetünkben ez a kerékcsere és centrírozás volt. Időpontot foglalsz (9:15), és árajánlatot kapsz. A legszimpatikusabb jóváhagyása után mehetsz is az adott időpontban hozzájuk.

Eljött a péntek reggel, és elindultam (elég idegesen). A szerviz elé érve láttam, hogy a szerelőállások ajtaja zárva, így besétáltam az ügyfélfogadó irodába. Egy kedves svéd férfi megkérdezte tőlem, hogy mi járatban vagyok. Amint meghallotta a férjem nevét már pontosan tudta, hogy miért jöttem (nem nagy ördöngösség, de jó esett, hogy nem kell elmondanom azt, amit már egyszer leírtunk). Kedvesen megkínált egy kávéval (kb. 6 féléből választhattam), majd megkért, hogy foglaljak helyet (ekkor volt 9:12). Pontosan 3 perc múlva jött 3 szerelő kinézetű ember, köszöntek, majd elkérték a kulcsomat. Az egyikük kisietett, bepattant a kocsiba, beállt, majd felvették a védőszemüveget és a zajszigetelő fülvédőt, és 5 perc alatt készen voltak, visszapakolással együtt. Én mindezt a meleg váróhelyiségben kávézgatva, egy kényelmes kanapéról az üvegfalon keresztül nézhettem, mert a szervizcsarnokba csak az ott dolgozó mehetnek be, kizárólag a megfelelő öltözetben. A végén szépen visszaálltak az eredeti parkolóhelyemre, és visszahozták a kulcsot. Bankkártyával fizettem, számlát kaptam, és megköszönték, hogy őket választottuk. Megkönnyebbülten (nem kellett fitogtatnom a hozzá-nem-értésemet) és jókedvűen távoztam. Bónuszként kaptunk 4 műanyag védőzacskót a kerekekhez amin be lehet jelölni, hogy melyik honnan lett leszerelve (nem krétával kell a kerékre firkálni).

Persze, sokkal drágább volt, mint Magyarországon (centrírozás+csere összesen kb. 25.000 Ft), de itt kezdődik a szolgáltatás. Megérte.

NRebeka 122 komment árak mindennapok tapasztalatok ügyintézés

A bejegyzés trackback címe:

https://svedelet.blog.hu/api/trackback/id/tr1613240247

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: VW TSI motor láncfeszítése a másik csalás? 2017.11.12. 16:24:00

A vád igaz, a vw főnöke elismerte. Nem tagadja a csalás vádját a VW vezetősége. Bocsánatot kértek. Mármint egy leleplezett csalásuk, a szennyezőanyag kibocsátás manipulálása miatt, ... de mi van a többivel? A VW-nek volt és van ezen kívül több szem...

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

djz 2017.11.11. 23:28:02

Nem, ez itthon se úgy megy, amit vizionálsz.
Nyilván, ha sokan be vannak jelentkezve, azt megmondja.
5 perc alatt négy gumicsere? Viccelsz?
A zacsira írja, és nem a kerékre?

pkovaks 2017.11.11. 23:35:11

Nem tudom mennyiert csereltek kereket egy ilyen csili-vili muhelyben de biztosan nem volt olcso (plane ha 6 fele kavebol lehetett valasztani)... Nalunk a sarki gumisnal meg idöt sem kell rendelni hanem csak lemenni a gumikkal es kivarni azt a 3-4-5 kuncsaftot akik elötted vannak... Ket emelöjuk van es igy sem varsz többet mint 15-20 percet...igaz csak egyfele kavejuk van...de gyorsan, pontosan es olcson dolgoznak...hat ennyit az en svedorszagi kerekcseremröl...

Tilda Eisler 2017.11.11. 23:43:09

A helyzet az, hogy ez a tapasztalataim szerint - Svédország, 3 év - nem gumi-, hanem komplett kerék cseréje volt, amit én a kocsibeállóban szoktam - igaz, kávé nélkül - ingyen 20 perc alatt elvégezni....

2017.11.11. 23:45:41

Hát te teljesen hülye vagy. Neten keresni gumist? Akinek autója van, annak van gumisa is. Az enyémnél is fűtött váróterem van, meg minden. Fingom sincs a gumicseréről, tökéletesen megbízom bennük. És en sem bénázok a rámpán, odaadom a kulcsot, mindent intéznek. Ha időszerű új gumit venni, azt is jelzi, ő rendeli meg. Azt se tudom milyen gumi kell. Magyarország 2017.
Mo- al kurva sok baj van. Speciel a gumisommal még nem volt problémám 15 év alatt.

2017.11.11. 23:50:00

Egyébként még annyit mondanék neked, hogy a beszámolók alapján Svédországban a migránsok eszik az európaiakat. Azt mondják, úgyhogy vigyázz magadra. Idióta.

eßemfaßom meg áll 2017.11.12. 00:08:07

"A beszámolók alapján valahogy így :"

A valóságban meg nem

Minek ír valaki olyanról amihez fingja sincs?

fda 2017.11.12. 00:22:13

25 ezer forintért még kávét is kapott, amit nálunk bárki, bárhol elvégeztet ötöd, hatod áron. Igaz, mifelénk ilyen helyeken - ha van egyáltalán kávéautomata - be kell dobni egy százast. Elképesztő.

Bár egy téligumi cserét megcsinálok magamnak a kertben, a telefonomban benne van a szomszéd falu gumisának a száma, ahova szoktam menni, ha van valami. Árajánlatot meg azért nem kér senki gumicserére, mert kerekenként 1-2 száz forint különbséggel ugyanannyiért csinálja mind...

bobby.ewing 2017.11.12. 00:42:12

A magyarországi gumisok nagy része teljesen EU kompatibilis. Kettővel van kapcsolatom. Az hogy kártyával lehet fizetni és adnak számlát alap, de még a felniket-gumikat is ők tárolják. Mondjuk telefonon kell bejelentkezni. Ja nem, lehet neten is.
Kávé, víz van. Nem kínálgatják, automatából jön. Én nem szoktam inni. Ügyfélváró is van, de én szeretek az autó körül téblábolni.

altimus 2017.11.12. 00:49:52

- gumicserenel illik a kerekeket ujra centiroztatni, ugyhogy ez 4 kerek eseteben a cserevel egyutt van bo fel ora, nem ot perc.

- amugy mo-on is hasonlo a kerekcsere menete. ez kivetelesen mukodik. sok minden nem, de ezzel altalaban nincs problema.

Billy Hill 2017.11.12. 01:01:52

Skoda márkakereskedés, Budapest. Majdnem ugyanez, csak nem volt hatféle kávé. Viszont sajnos ingyen volt, mert a cégünk ott vette nemrég a 10+ autóját, és a gumikat is náluk tároljuk, azt is ingyen. De csak pár évig, utána fizetős lesz, ez borzalom!

IDSx 2017.11.12. 01:10:05

Szia Rebeka,

Magyarországon egyedül a sarki maszeknál tapasztaltam, ami a prekoncepciód, pedig ~10 éve, évente minimum 2, néha 3 autót hordok gumizni - de ő meg abból él, hogy késő este, kora reggel, hétvégén is odaállítasz egy telefon után és megcsinálja. Ha nagyon erősködsz még számlát is ír :) Én 3 helyre szoktam járni, cégnév nélkül:

#1: online időpontfoglalás egyszerű felületen, SMS-ben és emailben emlékeztető, telefonba azonnal menthető formátumban. A helyszínen néhány egyszerű IKEA-s, munkatértől elválasztott fotel, WiFi, pár magazin. A helyszín amúgy egy pláza mélygarázs és a gumiszerviz egész napra szóló "kupont" ad, nem kell a parkolásért fizetni - ilyenkorra szoktam ütemezni vásárlást, mozit. Az alkalmazottak ilyenkor félreállnak, ha megkéred őket és van időpontod a szomszédos kézi autómosóba akkor azt is intézik. Én ezt is szoktam, a téli sót meg a nyári utazások porát alaposan eltüntetni.

De akár reggel is odaviheti az ember munka előtt a kocsit, ha a közelben dolgozik - mindig van egy-egy kimaradó ügyfél, hogy munkaidő végére megcsinálják. Számlát kapsz, bankkkártyás fizetés.

#2: telefonon és online tudsz bejelentkezni. Beérsz, 10+ munkaállomás, a munkafelvételen nagyképernyős TV-n látod a rendszámod és hogy melyikhez kell odaparkolni - ha még nem áll ott az egyik szervizes a kulcsért. Bent magazinok, ingyen vízautomata, WiFi, kávéautomata+csokiautomata. Karos emelővel teljesen felemelik a kocsit, gumicsere közben egy alapszintű átvizsgálást tart egy másik kollega, erről adnak neked jegyzőkönyvet. Ez alapján bent egy korrekt szervizajánlatot is tudnak adni. Gyakorlatilag fél évente gratis átvizsgálják az autód, hogy biztonságos-e vele közlekedni vagy már kell tervezni kopó alkatrész cserére. Számla, kártyás fizetés.

#3: telefonos bejelentkezés, 7-20h nyitva, hétvégén is, teljesen átlagos várótér, pár egyszerű IKEA-s szék. online rendszerbe minden munkát, számlát, stb. beírnak - garanciális vagy egyéb gondnál ez jól jön. Számla, kártyás fizetés.

Jellemzően 8-10ezer forintot fizetek, ebben 4 kerék (vagy ha nem felnire szerelt akkor gumi) csere teljes centrírozással van - a magyar utak olyanok, amilyenek, jobb, ha rendesen kiegyensúlyozott a kerék és nem strapálja a futóművet. Egyik helyen sem húztak még le, maximálisan korrektek, segítőkészek....ha a kézi, külső-belső autómosós helyre viszem, akkor egy 20ezresből megvan a teljes körű, szezonális felkészítés.

Nem igazán értem ezt a postod, miért írtál olyan témakörben, amihez látszólag nem értesz és nincs tapasztalatod...? Ez a hurr durr Magyarországon minden mutyi és minden sz*r + az árak forintosítása arra utal, hogy pusztán önigazolásképp...

Szabványok 2017.11.12. 01:18:20

Először is nem centírozás, hanem centrírozás. Vagy magyarul kiegyensúlyozás.
Másrészt nekem más tapasztalatom van a magyarországi kerékcserékről. (35 éve, évente kétszer cserélek kerekeket, általában két autónkon.)
Kerékcserére vagy egy közeli gumishoz megyek. Odamegyek és általában azonnal cseréli, de van, hogy azt mondja, jőjjek vissza egy másik időpontban. akkor visszamegyek.
Természetesen a "bejáratott" szerelőt szeretem legjobban. Aki tárolja a kerekeket és nem csak kerékcserét végez el, hanem a tél előtti, tél utáni műveleteket. (Az autó aljának végignézése, fékek tisztítása, fagyálló ablakmosó, stb.) Ha kell kiegyensúlyozza a kereket, letisztítja, ha elviszem bezacskózza. Nyomatékkulccsal(!) húzza meg a kerékcsavarokat, elmegy egy próbakörre. Ezt vagy megvárom olvasgatva, beszélgetve, vagy reggel otthagyom az autót és munkából hazamenve visszakapom.

zamek8ésfél 2017.11.12. 01:26:41

Centrírozás és szerviz. Az első hosszú és van benne két db r betű, a második rövid.
15 éve hordom kerékcserére az aktuális autóimat. ÉS igen, én abban az alternatív valóságban élek, amit a blogger leírt. Általában telefonon előre egyeztetett időpontra mentem. Néha nem kellett várnom, néha meg a "haver" a mercivel vagy bmw-vel még valahogy becsúszott elém. Soha nem ültettek le (általában nem is volt hová) és nem is kínáltak meg kávéval sem. Téblábolhattam a műhelyben, vagy kint az utcán. Voltak gyorsabbak és ráérősebbek. Nem fizettem 25 ezret, de nem is kerestem annyit, amennyit egy hasonló munkát végző svéd. Azt gondolom, sokféle gumis (szerelő, stb.) van nálunk is. És sok helyen az határozza meg a viszonyulást, mennyi zsét néznek ki belőled. Ja, és számlát, nyugtát SOHA nem kaptam.

Szabványok 2017.11.12. 01:36:02

Kognitív disszonancia. Rendkívül ostobán, korlátoltan szidod volt hazádat.
Elképzeled, hogy nálunk minden rossz. (Pont úgy, mint Orbán. Ő meg elképzeli, hogy Svédországban naponta megerőszakolnak a migránsok, miközben az iszlámisták felrobbantanak.)

Amúgy meg annyit, hogy nem a zacskóra kell ráírni, hogy melyik kerék, hanem a kerékre. Mert a zacskó elszakad, letörlődik róla, kiszedem valamiért visszateszem, elvesztem. És nem én írom rá, hanem a gumis. Ő dolga. A futófelületre írja, így 1km után lekopik, addig meg nem zavar.

Ja, és Magyarországon mielőtt a szerelő bepattan az autóba az ülésre és a kormányra védőhuzatot tesz. Mert nem akar a munkaoverálljában beülni a bézs ülésbe és nem akarja a piszkos kezével megfogni az alcantra kormányt. Ez alapszolgáltatás, nem vinném olyan szervizbe, ahol nem így csinálják.

Nem, nem szoktam borravalót adni. Miért adjak? Annyit kérjen, amennyiért megéri neki.

Számlát természetesen adnak, például a garancia miatt is szükséges. (Ugye tudod, hogy Magyarországon a szervizek garanciát vállalnak a munkájukra és az általuk beszerzett alkatrészekre?)

Öt perc alatt nem lehet rendesen kicserélni négy kereket. 5 perc alatt kivették a kereket, kicsomagolták, megnézték, hogy nem sérült-e, kiegyensúlyozták (mind a négyet!), beállították a légnyomást, leszedték a régit, megnézték, hogy mi van mögötte, megtisztították a mocsoktól (fékpor a belsejében), bezacskózták, visszapakkolták, közben feltették, felcsavarozták az újat.

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2017.11.12. 02:32:53

Ez a 25 ezer forint kb 800 korona, ha ennyiért csak cserélik a komplett kereket az elég drágácska.Persze, ha belefér, vagy időhiány, akármi miatt így adja ki, akkor okés.Én magam olyan 60 koronából oldom meg, benzinnel mondjuk legyen száz.Egy csináldmagad szervizbe járok, akol géppel meg lehet emelni a kocsit, nagyon kényelmes, nem kell hajolgatnom annyit.Ami fizikai munka van mégis vele, az meg a testedzés.Kiegyensúlyoztatni nem szoktam, ha még áprilisban jó volt, akkor álltában nem romlik el november végére.(Ha elromlana, és ütni kezdene a kerék, megcsináltatnám nyilván.)
Első alkalommal, mikor már svéd kocsink volt és kellett a gumicsere, lazán beszambáztam egy útszéli gumishoz, mondom, mi kellene, megcsinálták, a végén a számla 1200 korona.(Cirka negyvenezer forint).Majdnem elvitt az infarktus.Ebben a gumik ára nem volt benne, azt én vittem magammal...
Oké, azt sejtettem hogy kicsit drágább lesz, mint odahaza, de azt nem , hogy 8-10szerese...Ez konkrétan a gumik cseréjét is jelentette a felniken, plusz cetRir, szelepcsere.De akkor is kib@$2ott sok, egy 20 perces munkáért.Istenverte szolgáltatási árak vannak nyugaton.
Egy témának ez is jó volt, de nem kéne elfeledni, hogy ez Magyarországon bárhol szinte semmibe sem kerül, esetleg egy-két ezer forint.Igaz, nincs hatféle kávé.Viszont 25-ért én már ebédet is elvárnék, nem azért...
:-))))))))))

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2017.11.12. 02:34:51

Azóta meg természetesen az ilyesmiket (gumicsere, autójavíttatás) otthon, Magyarországon intézzük, mert hülyék azért mi sem vagyunk... :D Legalább is a nyári gumik cseréjét, mert télen nem szoktunk hazalátogatni kocsival.

Jakab.gipsz 2017.11.12. 03:10:07

NRebeka: dr. Szöszi gumicsere szakértő, részére.

Bezzeg a fejlett nyugati demokrácia!

Magyarország attól a gumicserétől is fényévekre van le maradva, főleg azoknak akik álomvilágban élnek és csak a hatféle kávéig látnak el. ami egy automata.

funfun 2017.11.12. 05:39:09

Amíg én a gumicserére vártam, megkérdezték, mivel kínálhatnak az automatájukból (kávé-félék, forró csoki). Újságok voltak kitéve, és free wifi.
Tavasszal másik szervizben voltam, klíma feltöltés. Az emeleti váróból az üvegfalon keresztül keresztül figyelhettem, hogy dolgoznak. A váróban kényelmes ikeás fotelok, kanapék, önkiszolgáló kávéautomata, tea, méz, kitéve, ingyen wifi. Bő fél órát üldögéltem, összesen 9 ezer Ft-ot fizettem, számlát kaptam. A kávé ingyen volt.
Azért már itthon sem a garázsműhelyek világa van, ahol okosba' javítják meg.

Singerkém 2017.11.12. 06:35:12

Ez csak a szokásos: "Magyarországon minden szar, Svédországban (ide tetszőlegesen behelyettesíthető: USA, Németo., Svájc, vagy a posztoló bármely más tartózkodási helye) minden sokkal jobb" típusú hozzáállás.

reunalla 2017.11.12. 06:42:15

Nő vagyok, de tudom, hogy kell kereket cserélni, kellett ugye a jogsi megszerzéséhez, meg amúgy is a napi vezetés során se árt tudni, milyen egy jó gumi. És ahogy @Hortenz írja van gumisom is, bemegyek, kocsi otthagy, visszamegyek, kész. 3500 centírozással, 15-20 perc tényleges munka, és berakják a gumit nejlonzacskóba, üvegfal és kv nincs, viszont korrektek...

És amúgy k-ra unom, hogy egyes nők szerint a nők teljesen hülyék az autóhoz, hogy a f-ba mentetek ti át a műszaki részén a vizsgának? Bár amiket látok az utakon napi szinten, attól a hajam ki tudnám tépni, pedig magamat se tartom jó soförnek.

jaegtoer 2017.11.12. 07:25:44

Ahány hely, annyi szokás.
Azok, akiknek Magyarországon is Svédország van, örüljenek.
A posztoló fikázása arra utal, hogy végre vaktyúkként találtak valakit, akin a csőrüket edzhetik és végre valakit letromfolhatnak, mert amúgy meg Magyarország mégsem Svédország.
Az pedig hogy Magyarországon -általában- a 'gumisoknál' Svédország van, egyszerűen röhej.

Sterbinszky Tivald 2017.11.12. 07:30:18

@pkovaks: 25.000
De megérte, volt 6 féle kv, izmos szőke svéd srácok emelgették a kerekeket egy szál borat tangában...

Singerkém 2017.11.12. 07:30:55

@jaegtoer: Szerintem senki nem gondolja, hogy Magyarország Svédország. Azt viszont személy szerint rohadtul rühellem, ha valaki elmegy dolgozni külföldre, aztán mást nem tud, mint visszafelé köpködni, hogy milyen szar, meg ajnározni az új hazát, hogy ott a szar is aranyból van.

Gera 2017.11.12. 07:39:58

Életemben nem olvastam ekkora baromságot. De tényleg. Nem tudom, mennyire lehet frusztrált az, aki egy gumicserén keresztül akarja masszív hülyeségekkel bemutatni, mekkora szar hely Magyarország, bezzeg Svédország, de igazából súlyos lelki válságban lehet. Igen, Svédország jó hely, mivel tele vannak pénzzel. Nem, semmi gond nincs Magyarországon a gumicserével. Ha valamiért nem érzed jól magad Svédországban, legalább valami értelmessel magyarázd meg magadnak, hogy igenis jó döntést hoztál, ne ilyen eszement hülyeségekkel.

lmlm 2017.11.12. 07:46:56

6.500, - Ft 4 db 16-os kérek were, centrirozassal. (Erre jó volt a post, hogy ezt megtudjam a hozzaszolasokbol.) Kávét nem iszok, viszont a csere közben az autó mellett beszélgetek a szerviz tulajdonosával, aki azután ügyfelkent 100.000,- Ft-ot fizetett az én szolgaltatasomert. Akkor itt -93.500,- Ft a kérekcsere.

Namir 2017.11.12. 07:46:59

Pontosítások és kérdések:

1) A centírozás helyesen centrírozás, mert nem méregetik, hanem központosítják.

2) Feltehetőleg, ha a neten bejelentkezett be, és érkezéskor számítógépből látták, hogy ki ön és miért jött, az ott sem a "sarki gumis". Célszerű az almát az almával összehasonlítani.

3) Aki itthon hajlandó megfizetni, nem ennyit, hanem kb. harmadát-felét, hasonló szolgáltatást és számlát is kap. Az más kérdés, hogy a többség nem hajlandó.

4) Nem zavarja, hogy a férje nevét ismerik/tartják nyilván és nem az önét, pedig az öné az autó?

5) Önt átverték, mert 5 perc alatt nincs meg a kerékcsere és centrírozás. Még egy kerék sem, nemhogy 4

PathosVerdesIII · http://www.rongo.hu 2017.11.12. 07:48:01

Évek óta egy helyre járok, ott ismerenek, ingyen tárolják a lecserélt garnitúrát. Telefonos bejelentkezés után az időpontra már előpakolva, centírozva vár a gumi. Ekkor 15-20 perc alatt megvan a csere, közben lehet kérdezni, beszélgetni, mert emberek vagyunk és a szerelő nincs az üvegfal mögött karanténba zárva. Kávé nincs, váró nincs, de eddig senkit sem láttam a sarokban sírni emiatt.

VHB 2017.11.12. 07:48:13

Attól tartok, hogy a szerző belecsúszott egy alma-körte helyzetbe. Az, hogy milyen szolgáltatást kapsz az főként pénztárcafüggő. A szolgáltatási szintek mindig is megvoltak, de tegyük hozzá, hogy vidéken - fizetőképes kereslet híján - azért nehéz luxus színvonalat találni.

Nem akarom szaporítani a szót feleslegesen, három manchesteri példával illusztrálnám mire is gondolok:

www.kepfeltoltes.eu/view.php?filename=421gumisok.jpg

Jossarian 2017.11.12. 07:53:24

@eßemfaßom meg áll: ez a tyuk CSAK olyasmirol ir amirol fogalma nincs...

postumus mumus 2017.11.12. 07:59:42

Én saját magamnak lecseréltem, közben sütött a nap az udvaromon, kávét is szürcsöltem közben, és garantáltan jobb szolgáltatást nyújtottam magamnak ingyen. Miért? Mert nemcsak kereket cseréltem pár perc alatt, hanem kitakarítottam és karbantartottam a felfüggesztést, a fékrendszert, a kerékdobokat belülről megtisztítottam. A levett kerekeket ezután letakarítottam, gumi és fémvédővel lekezelve a garázsban a kijelölt helyére raktam. Közben még ittam egy sört is, és nem utolsósorban megmozgattam idö

postumus mumus 2017.11.12. 08:03:46

@postumus mumus: södő izületeimet, nem egy irodában tespedtem, hanem egy jót mozogtam. Még a kocsit is lemostam, belülről kitakarítottam. Kellemesen telt a napom, jól éreztem magam, és az autóra ránézve boldogság tölti el szívem.

ati27 2017.11.12. 08:05:36

Nem, nem kell nagy feneket keríteni a dolognak. Igen, ki lehet cserélni a kerekeket házilag is. Persze ha nem kell centírozni. Többször csináltam, de mindig szopás volt. Rárohadtak a csavarok (alifelni) annak ellenére hogy spec zsírral mindig kentem. Szereztem egy több mint 1 méteres csövet, De akkor is volt 20 csavarból 2-3 ami megmakacsolta magát. És ilyenkor volt, hogy a csavarkulcs adta meg magát.. Mivel garázsom nincs, ezért a szabad ég alatt kell cserélni, vagyis hideg van, vagy esik, másrészt 4-kor már sötét van. Szóval az idén szimplán bevittem a márkaszervizbe, és 250 koronáért kicserélték. (ugye nem volt centír, mert a tavalyi szet ment fel rá) Ezért én nem cseszek el 1 órát az életemből. Pláne, ha bérem is ebben a tartományba esik.. :)

Nancsibacsi 2017.11.12. 08:18:37

Ha beviszed egy márka-, de akár független szervizbe itthon, akkor itt is megkapod UGYANEZT a szolgáltatást - olcsóbban. Valószínűleg kifizettetnek veled 1 órát 8-10eFt+ÁFA áron, de még így is a felénél vagy, mint Svédországban.
Én gumishoz vittem az autót, ami így nézett ki:
- Gumi kiválasztás, időpont foglalás: net
- A használt, de még használható gumit eladnám nekik: checkbox. Ezután telefonon felhívtak, és megegyeztünk az árban.
- Gumis a pláza mélygarázsában. Megvártam őket, de ha nem akartam volna, beparkoltak volna nekem egy szabad helyre, míg én megyek plázázni/kávézni, a végén meg visszaballagtam volna a kulcsért.
- A levett gumik náluk maradtak, de ha nem maradtak volna, természetesen adnak zacskót, és amire ők írják rá hogy hová való.
Alufelnis centírozással együtt 6400 Ft (1600/kerék).

Nekem nem kéne a svéd kiszolgálás.

Galaxhopen [Swe] 2017.11.12. 08:32:39

Az empatikus hozzászólásokat olvasva rögtön eszembe jutottak azok a sztorik, amiket magyarországi barátnőimtől és más nőismerőseimtől hallottam korábban (a legutóbbit tavaly). Közös volt bennük, hogy "jutalmul", hogy nő létükre be merészeltek menni egy autóműhelybe a kocsijukkal (és neves márkaszervizeket is értettek ezalatt), a számla min. 4x-ese volt annak mint ami jogos lett volna. Érdekes módon a férj/barát telefonos v. személyes fellépése azonnal tisztázta a "félreértést"... A képlet elég eccerű: aki nem hozzáértőnek tűnik - pláne még nő is! -, azt próbáljuk meg minél jobban lehúzni. Persze erőből, hiszen mi vagyunk a "szakértők" és a "férfiak", ez a kettő az aduász. (Tisztelet a kivételnek.) Na, nekem EZ a macsó mentalitás az, ami nem hiányzik Mo.-ról... És ahogy olvasgatom itt a kedves hozzászólók többségét (ld. még: a stílus maga az ember), a honvágyam is erősen csökken.

histar007 2017.11.12. 08:38:51

Jól írtad a végén. Ez 25 ropi volt. Itthon ez megvan pont a negyedéből-ötödéből is. Gumis meg van minden második sarkon, ha nem ragaszkodsz a bejelentkezéshez és nem túl bonyolult amit szeretnél simán bevesznek.
A legtöbb gumis meg pont annyira pörög, hogy egy nyomorult szót sem szólnak, max annyit hogy melyik kopott már egy kicsit. Váró és 6 féle kávé valóban kevés helyen van. De a legtöbb honfitársunk aligha fizetne 10ezret ezekért.

Comandante en Jefe · http://local.blog.hu/ 2017.11.12. 08:46:30

"A beszámolók alapján..."

Na ez a gond...

Ahova én hordom a kocsit, ott pontosan úgy megy, ahogy leírtad. Vagyis nem: kanapé nincs, csak bárszékszerű ülőalkalmatosságok és asztalok. És bár nem vagyok tökhülye az autókhoz, ki szoktam kérni a tanácsukat, eddig még nem vertek át. És a szerviz nem a Rózsadombon van, hanem Rákospalotán, nem is különösebben drága.

Galaxhopen [Swe] 2017.11.12. 08:49:19

Félreértés ne essék (csak mert annyian rugóznak itt az áron): a fent említett összeg nem a "Svéd Szent Egyenár". Van ennél jóval olcsóbban és jóval drágábban. Komolyan, nem viccelek. Szerintem nem kell ezen annyira fennakadni. No meg a svéd átlagfizetés is picikét magasabb a magyarnál... így az átszámolásnak máris nem sok értelme van :-) És igen, itt is vannak, akik maguknak megoldják, ingyen, az udvaron. És itt is vízzel főznek...

upho 2017.11.12. 08:58:26

Istenem micsoda egy majom picsa vagy... Ha idehaza lenne rá fizetőképes kereslet, szerinted nem léteznének ugyanilyen szintű szolgáltatások? Itthon fillértbaszol és hisztizel, svédbe meg leszopod a faszát is, miközben 8x árat fizetsz érte zsenikém

Magyarnaba 2017.11.12. 09:01:45

Nálunk nejlont is tesznek az ülésre, mielőtt a szerelő beül. Ott nem? Hoppácska. Olajos nem lett a kiskosztüm? Vagy ott minden autó előtt overallt váltanak?

Egyébként lehet, hogy felesleges lett volna svédül/angolul bohóckodni a szakszavakkal, esélyesebb lenne valami délszláv nyelv vagy akár a magyar. Könnyen előfordulhat, hogy Józsinak hívják az ottani szerelő csávót és ő is kivándorolt :)

2017.11.12. 09:07:13

@Galaxhopen [Swe]: Engem akár át is vághatnának nőként, mert ordít rólam, hogy nem értek az autókhoz (inkább úgy mondanám nem érdekelnek), csak használom. De hogyan vágnának át, ha fix ár a téli-gumi csere? Meg ha ugyanoda járunk sok éve. Ja, biztos azért, mert a férjem olyan félelmetes..

maxval bircaman bácsi szeredőci mélyelemző · http://bircahang.org 2017.11.12. 09:15:42

Tedd hozzá: a magyar autogumik anyaga eleve alacsonyabb rendű, diktatórikus, kódoltan antiszemita és migránsgyűlölő.

Ezzel szemben a skandináv gumi jóságos, demokratkus, mosolygó, Soros is ajánlja.

svédnyugger 2017.11.12. 09:16:26

A 800Skr-ban benne van a tárolás is, olajnivå ellenôrzés, ablakmosó feltöltés, és persze a kávé is, no nem 6 fajta, mert nem automata (ez egy aránylag kisebb mûhely)

Gera 2017.11.12. 09:27:23

upho - A probléma pont az, hogy VAN ilyen szintű szolgáltatás, egy rakás helyen. Tíz éve is volt. Ezek után, mivel kétlem, hogy a szerző barlangban élt volna egy fél évvel ezelőttig, csak arra tudok gondolni, hogy a poszt a "Magyarországon minden szar" jegyében született, ami igen sok külföldre szakadt hazánkfia kedvenc szórakozása (a hülyébbik felüké), ezzel győzködik magukat, hogy jól döntöttek.

mh1973 2017.11.12. 09:27:23

Szerencsére én is jártam már itthon ilyenhez hasonló helyen, apró szépséghiba, hogy egy hősugárzóval próbáltak fűteni (félsikerrel) és hiába volt időpontom 1 órát csúsztam.

mh1973 2017.11.12. 09:31:42

@histar007: nézd meg egy országos szervíz árlistáját és akkor rájössz, hogy 15e lenne itthon is. Viszont kint 3-4x annyit keresnek mint itthon, tehát a mérleg. Itthon 2000 alatt csak feketén kis műhelyecskék dolgoznak, legalábbis felénk.

eßemfaßom meg áll 2017.11.12. 09:34:01

@ati27: "Persze ha nem kell centírozni" soha nem kell a kereket centírozni

eßemfaßom meg áll 2017.11.12. 09:37:17

@ati27: egyébként csinálj valamit a kerekeiddel, mert az nem normális, hogy nem tudod lecserélni az út szélén ha defektet kapsz (ugyanis akkor pont ugyanugy ki kell csavarni azokat a nemkicsavarható csavarjaidat mint időzített csere alkalmával) Esetleg ne úgy húzd meg a csavarokat, hogy ugrálsz egy 2méteres vascső végén, "biztos ami biztos, le ne essen útközben" - alapon

eßemfaßom meg áll 2017.11.12. 09:40:32

@Galaxhopen [Swe]: Miért is kellene empatikusnak lenni egy istenbarma posztolóval azért mert nő? Ha nő ír oltári baromságot akkor mosolyogva bólogatni kell? Mit szolnak ehhez a kettősmércéhez az egyenjogúság választhatónemű szőke istenei?

élveteg 2017.11.12. 09:40:40

Esetünkben ez a kerékcsere és centrírozás volt

"majd felvették a védőszemüveget és a zajszigetelő fülvédőt, és 5 perc alatt készen voltak, visszapakolással"

Ahaa... 5 perc alatt leszedték. centírozták, meg visszapakolták Ezt egy Forma 1 -e csapat gumis team-je se tudná megcsinálni aranyom

eßemfaßom meg áll 2017.11.12. 09:48:18

@upho: "Ha idehaza lenne rá fizetőképes kereslet, szerinted nem léteznének ugyanilyen szintű szolgáltatások? "

Itt a városunkban (100km-re keletre a nagyvárostól) legalább 5 helyen le tudnám cseréltetni a gumikat úgy, hogy előre egyeztetem az időpontot, időre odamegyek, a csere alatt üldögélek egy váróban, iszok kávét aztán fizetek és eljövök. Svéd férfi nem jönne oda kedvesen, ez viszont garantált különbség a bezzegsédországgal szemben. Meg a számla végösszege.

eßemfaßom meg áll 2017.11.12. 09:55:10

@élveteg: Nyilván felnire szerelt, előtte már centrírozott kerekek cseréjéről volt szó nem komplett gumicseréről centrírozással, így némi barokkos túlzással belefér az 5percbe, 16-20 csavar ki-behajtása légkulccsal nem olyan sok idő főleg ha hárman csinálták.

Galaxhopen [Swe] 2017.11.12. 10:03:06

@eßemfaßom meg áll: Akkor összefoglalnám röviden: a bloggernek - aki most már sírhat! de - baromira kár volt kiköltöznie Svédhonba, hiszen az alacsony magyar árakhoz már ma is nyugati színvonal társul. Az itteni lelkes beszámolók alapján mindenképpen. (És ez csak egy szakterület!) Minden szinten szinte minden, ahogy a szlogen mondta anno... persze azt az egy szem svéd autószerelő férfit leszámítva, de ezt a hiányt meg láthatóan túl lehet élni :-) Meghajoltam az észérvek előtt én is, abszolút.

Muad\\\'Dib 2017.11.12. 10:03:28

Ilyen az amikor olyan ír cikket, akinek kibas*ottul fogalma nincs az adott dologról. Én pont nemrég cseréltettem gumikat. Bejelentkeztem a neten időre, odamentem, beálltam a kocsival bementem a fűtött irodába, aztán szóltak amikor kész volt. Fizettem kártyával, megkaptam a számlát, eljöttem. Képzeled Rebeka, nem Svédországban, hanem Magyarországon. Ráadásul Rebeka - nagyon meg fogsz lepődni -, itt is öt perc, ha készre szerelt kereket viszel, nekem mondjuk 15 volt, mert leszedték a gumit, ellenőrizték a felni állapotát és szelepet cseréltek. És most foglak igazán meglepni, nem ez az egyetlen hely ahová vihettem volna hasonló módon a kocsit, csak ebben a kerületben van még vagy 5 ilyen...

eßemfaßom meg áll 2017.11.12. 10:03:51

@mh1973:" Itthon 2000 alatt csak feketén kis műhelyecskék dolgoznak, legalábbis felénk. "

Múltkor mondtam a gumisnak, hogy számla nem kell, ö meg mondta, hogy azért ő adni fog. Így számlával ezerkettő/db volt a komplett gumicsere felnin (nem csak kerék-le-fel) centrírozással. Kis műhely. Itt nem lehet leülni és kávézni. Fél km-rel arrébb lehetne neten időpontot egyeztetni, van meleg váró is, ott ezerhat ugyanez.

tükörfúró 2017.11.12. 10:06:12

@Magyarnaba:

Miért bohóckodna nejlonnal?
Természetesen minden nap(!!) cseréli a munkaruháját, ami kitisztithattalanul beszennyeződött véletlenül (kimoshatatlan olajfoltok) azt kiselejtezik.

Nem is mert megfogja az ülést, hanem milyen képet közvetít a szervizről az ügyfelek felé egy mocskos, foltos, igénytelen szerelő? :)
A munkaruhát a cég fizeti, tisztattatja, stb, nem a fizetéséből kell megvennie (természetesen).

És egyáltalán mitől lenne a szerelő ruhája olajos, amikor minden nagyobb javítás teljes gépi alsó felső mosással, vegyszeres motormosással, szárítással kezdődik, gépi zárt tecnológiás folyadék és olajleszívással folytatódik, majd a maradék olaj miatt egy eldobható hajszálvékony védőruhát és olajálló köpenyt vesznek a sima overálra, amit ha ezekután mégis összeken, megy zuhanyozni, átöltözni.

Amit mi itt szerviznek ismerünk, kőkori cuccokkal szerelve fetrengenek és birkóznak az aknában, 6-8 fokban mert kifűteni egy szerelcsarnokot "nem éri meg", az india és fekete afrika.

A rozsdalé a trágya hullik a fejükre a szétrohadt, rommáhasznált +15éves lomokból, itt.

Ott az "öreg autó" 6-8 max 10éves (öregebbet napi használatra tartani nem éri meg, több az adó, a biztosítás a szerviz és egyebek, mint egy zsírújra a lizing).

Muad\\\'Dib 2017.11.12. 10:13:40

@tükörfúró:
@tükörfúró:
"...És egyáltalán mitől lenne a szerelő ruhája olajos, amikor minden nagyobb javítás teljes gépi alsó felső mosással, vegyszeres motormosással, szárítással kezdődik, gépi zárt tecnológiás folyadék és olajleszívással folytatódik, majd a maradék olaj miatt egy eldobható hajszálvékony védőruhát és olajálló köpenyt vesznek a sima overálra, amit ha ezekután mégis összeken, megy zuhanyozni, átöltözni..."
Hagyjuk már a hülyeségeket. Komolyan ezt magyarázd meg a 80 éves nagyinak, aki még életében nem volt autószervizben külföldön.

2017.11.12. 10:21:29

Bezzegsvédországban drágán kereket cserélnek neki. Volt kávé meg kanapé. Ugyanezt Tirpákiában megcsinálják hatodannyiból, és ugyanúgy van kanapé és kávé, de lehet, hogy csak egyféle.

Ha meg lenne férfi a háznál, akkor megcsinálná neked tökingyen. De csak egy elsvédesedett/elnőisedett "férjed" van.

eßemfaßom meg áll 2017.11.12. 10:37:09

@tükörfúró: "Természetesen minden nap(!!) cseréli a munkaruháját"

aha, tehát a délutáni ügyfél kocsijába beül az egésznapos mocsokkal a ruháján.

Kaksi Kapitány 2017.11.12. 10:40:11

Húha, ingyenkávé és fűtött váróhelység. Ez aztán a víájpíekszpíriönsz

2017.11.12. 10:55:37

@maxval bircaman bácsi szeredőci mélyelemző: azt elfelejtetted, hogy a magyar autógumi a sárban, hóban horogkereszt vagy nyilaskereszt alakú nyomot hagy.

@Galaxhopen [Swe]: amiről írsz, az nem macsó mentalitás, hanem pitiáner lehúzás.
Te még nem találkoztál macsóval, tökös, maszkulin férfival? Sajnállak!
Macsó mondjuk az, aki nem engedi, hogy fizess egy randin, aki kinyitja neked az ajtót és előreenged, mert nő vagy és esetled ha terhes vagy, akkor még a buszon is átadja a helyet neked vagy tök ingyen lecseréli a gumiabroncsaidat, megszereli a csöpögő csapodat, mert egy törékeny nőnek tart.
A nőknek többet számlázó az nem macsó, egyszerűen a hozzánemértők lehúzásáról van szó. Akik nagyobb eséllyel nők, de erről meg nem a simlis lehúzó tehet, hanem a nők, akik csak annyit tudnak az autójukról, hogy milyen színű.

fifibá55 2017.11.12. 11:10:25

Amit a posztoló leír a magyar változatról, nettó butaság.
Az is felmerül, hogy az ilyen "paradicsomi" helyeken élők Magyarországról alkotott abszolút negatív véleményei is hasonló "objektív" beszámolókon alapulnak..

hansoloo 2017.11.12. 11:24:22

1. Ha a férfiember inge vasalatlan, az a nő szégyene. Ha a nő kocsija koszos, nincs benne hűtő folyadék, és nincs lecserélve a gumi, az meg a férfié. Az, hogy az emberednek nincs annyi ideje, hogy elvigye gumishoz a kocsid, gáz.
2. Sokan leírták már, ezért csak megerősítem: ugyan azt a szolgáltatást megkapod itthon is, pont negyed ennyiért.

Galaxhopen [Swe] 2017.11.12. 11:27:53

@karandash: De, köszönöm kérdésedet, elég sok macsóval találkoztam életem során (tehát tök fölösleges emiatt "sajnálnod"). Mondjuk általában csak a vérnyomásom lett tőlük magasabb, nem az életszínvonalam. S.k. definíciókat persze mindenki gyárthat, bármiről - de attól azok még nem lesznek érvényesek :-)

"A macsó kifejezés a spanyol macho (hím, kan) szóból származik, jelentése: vonzóan férfias megjelenésű (fiatal) férfi, férfiasságára büszke (azt külsőségekben is hangsúlyozó), agresszív viselkedésű, önző férfi. (Magyar Értelmező Kéziszótár)"

Külön köszi az áldozathibáztatásért, _nyilván_ kiprovokálják a nők (azt is), hogy átverjék őket az autószerelők, tehát megérdemlik, gratula. A randin meg fizetem a saját részemet, köszi. Akkor utólag tutira nem kapom meg, hogy "az ingyen vacsora meg jól esett, igaz?"

Ma már nem szeretem, ha törékeny nőnek tartanak utána meg jól visszaélnek ezzel. Meg az sem jön be, amikor a férfiak jobban tudják, mi a jó nekem. És jól "lesajnálnak", ha nem értek velük egyet. Ez az ún. manipuláció. A teljesség kedvéért: van macsó és nem-macsó verziója is :-)

Galaxhopen [Swe] 2017.11.12. 11:34:45

@hansoloo: "Ha a férfiember inge vasalatlan, az a nő szégyene. Ha a nő kocsija koszos, nincs benne hűtő folyadék, és nincs lecserélve a gumi, az meg a férfié."

Pikáns, pikáns :-)

Csak két naiv kérdés:
1) A meleg férfiemberek honnan szereznek vasalónőt? (vagy ők már nőnek számítanak a szemedben?...)
2) Az egyedülálló nő kocsiját melyik férfi köteles szervizelni? Az apja? A közvetlen szomszédja? Avagy?...

Huhh, ilyenkor úgy örülök, hogy én egy totál más világban élek, mint amiben egy ilyen komment születik. Oké, tudom, rémes, liberális, multikulti, non-macsó... de valahogy mégis sokkal humánusabb. (Vagy csak én vagyok mazochista.)

kuki123 2017.11.12. 11:44:26

Azért ennyire ne túlozzunk már...

Oké hogy Svédországban a már a klotyólehúzást is meg el lehet intézni elektronikusan.

De ezt leszámítva bármelyik kisvárosban van pár Gumis cég
Fel lett hívva a cég kaptam 2 napra később időpontot vittem a régi kereket meg a új gumit
Mikor elkezdődött a munka ki kellett mennem.
Leszdték a kopott gumit (mondtam eldobós nekem nem kell) felrakták a felnire az új nyárit...centír stb
Leszedték a télit felrakták az új nyárikat a kocsira...
Kész fizettem
Ennyi fél óra volt, mert előttem is voltak még a sorba
kemény 6 vagy 7 e -et fizettem adott blokkot is

Maga a gumiszerelést leszámítva magam szoktam cserélni a kereket, már csak azért is mert gyakorolja az ember...nem egy ördöngösség 4x4(5) csavar meg az emelő.

szóval izzadság szagú kicsit.

hansoloo 2017.11.12. 11:58:28

@Galaxhopen [Swe]:
1, nem tudom és nem is érdekel. Ahogy nem tudom, a transzneműeknél ez hogy van, és azt sem tudom, a transzgendereknél mi a helyzet. Mi teljesen pronyók vagyunk. Férfi-nő. A házasság is: férfi-nő. Mindegyikből egy.
2, senkinek nem a kötelessége. Csak mi, pronyók ezt így szoktuk. Nőnek ajtót kinyitni és előre engedni sem kötelességből csináljuk, hanem mert így tartjuk helyesnek. Pronyósáh, tudom jól, de mi ilyenek vagyunk.

Galaxhopen [Swe] 2017.11.12. 12:20:28

@hansoloo: Azt sejtem, ennek a szokásjognak a _szégyen_ lehet a húzós része... hogy ha vasalatlan az ing vagy koszos a kocsi, akkor - ahogy írtad - automatikus a szégyen (a nőn/férfin). Remek manipulációs forrás tud lenni, hiszen

1) Ki akarna szégyent a fejére?
2) Nem motiválja a saját aggyal gondolkodást sem:
"Így van és kész... ha ötszáz éve jó volt, jó lesz most is. Pont."

Ui.: A pronyó az valami új szó?

ati27 2017.11.12. 12:32:21

@eßemfaßom meg áll:
A régi Saabommal volt ilyen gondom. Most egy Hibrid toyotát vettem. Csak javítókészlet van benne. Megaztán van rá biztosításom. A kereskedésben azt mondták, ha ilyen gond van, ne koszoljam össze a kezem, hanem hívjam az assistancot. Ék majd megoldják! :D

2017.11.12. 12:43:32

@Galaxhopen [Swe]: milyen áldozathibáztatás? Hagyjuk már ezeket a kitalált csacsiságokat. Ha nem tudsz semmit az autódról, akkor könnyebben átvernek. Ha nem tudsz semmit az autódról, akkor legalább árajánlatot kérhetnél pár szerelőtől, kisebb eséllyel fognak átverni, mert lesz összehasonlítási alapod. Te a nőket valami örök áldozatnak szeretnéd látni, akik csak úgy védekezhetnek a gonosz férfiak ellen, ha felhúzott orrú fapinák lesznek és bepókhálósodnak.

hansoloo 2017.11.12. 12:44:39

@Galaxhopen [Swe]:
Teljesen feleslegesen vitatkozunk.
Érted te amit írok, de nyilván egyszerűbb a szavakon lovagolni. De hát nincs is ezzel semmi baj. ;)
Szerintem hord te a gumishoz az autód, nyird otthon a füvet, lapátold a havat, szereld meg ami elromlott, hasogass fát a kandallóba, ezek úgy is tipikusan női “feladatok” egy családban.
A férjed meg vasalja ki a saját ingjeit, vagy inkább hordja gyűrötten, elvégre, jó az úgy is. Mások vagyunk, másként élünk.

J. McClane 2017.11.12. 12:59:58

Jobb helyen amikor a szerelő beül a kocsiba az ülésre rárak még egy védőfóliát is. Igaz lehet, hogy Svédországban nem lesznek piszkosak a szerelők.

fáskerti elvtárs 2017.11.12. 13:06:26

@hansoloo:

Ezen aztán tényleg feleslegesen vitatkoztok, mert mindenki másképp él. Ha már a "szégyen" szót használtad, szerintem a tehetetlenség a szégyen, akár férfiról, akár nőről van szó. Van olyan kollégám, akinek - mikor a felesége elutazott egy hétre - a takarítónő vasalta az ingét a munkahelyen, mert ő képtelen volt rá. Szerintem inkább ez a szégyen. A férfiak általában nem 17-18 évesen házasodnak, nem a mamahotelből kerülnek a házaséletbe, azaz eltelik egy pár év, amíg magukról kell gondoskodniuk. Ezalatt meg kell tanulniuk olyan szörnyen bonyolult dolgokat, mint egy ing kimosása és kivasalása. És ha már tudja, és évekig csinálja, akkor a nősülést követően miért kéne elfelejtenie?

És ugyanez fordítva is igaz. Te arra neveled a lányod (ha van), hogy ne tudjon füvet nyírni, ne tudjon megszerelni egyszerűbb dolgokat, vagy ne tudja elvinni az autót a szervizbe? Miért jó neked, ha tehetetlen és kiszolgáltatott lesz?

hansoloo 2017.11.12. 13:06:46

@J. McClane: Svédországban ez nem szokás. Kv-t adnak - hat féléből választhatsz - viszont a szerelő a munkaruhályában ül be a vaj bőr Volvódba.

HBKF 2017.11.12. 13:20:14

@djz: okoska és miért ne tudna 3 ember 4 kereket lecserélni 5 perc alatt? Egyedül meg tudom annyi idő alatt csinálni ha sietek! Azért mert te balfasz vagy hozzá az nem azt jelenti hogy más is az! :D

juletræ 2017.11.12. 13:21:19

@hansoloo:
"lapátold a havat"

Dániában p.l. a (nöi) miniszterelnök [ Helle Thorning-Smidt] saját kezüleg lapátolta a havat - két utcával arrébb lakott, saját szemmel láttam ;)

Nö is, meg miniszterelnök is - noch dazu havat lapátol, saját kézzel ;)

juletræ 2017.11.12. 13:28:11

@hansoloo: semmi. CSak azt akartam mondani, hogy (a) ott nö is lehet min elnök és (b) a min elnöknek nem derogál havat lapátolni saját kezüleg.
Ennyi.

Paprikajancsi007 2017.11.12. 14:53:08

Aztan majd mikor Ahmed lelopja ugyanezeket a kerekeket egy sarokkal arrebb akkor is kerunk cikket a csodas Svedistanbol.

ideasz 2017.11.12. 14:53:29

Az ár és az internetes foglalás kb. stimmel. 200korona körül van, ha csak kerékcsere. 4x4 csavar ki-kerék le-kerék fel- csavarok be. Basztak ráírni melyiket honnan szedték le az egyik évben, csavarokat be se kenték úgyhogy tavasszal képtelenség volt leszedni a kerekeket. Ide nem mentem vissza. Máskor a céges autó kerekéből 75 km után kiesett 2 csavar, csoda, hogy nagyobb baj nem lett. Amikor szóvá tettük a dolgot, annyi volt a pökhendi reakció, hogy százegynéhány km után ezt az ügyfélnek kötelessége meghúzogatni. Azóta magam csinálom, ahogy egyébként a svédek többsége is.

vincent66 2017.11.12. 15:59:44

Múlt héten szerdán nekem itt Magyarországon is "svéd" kerékcserém volt ezek szerint, pedig csak egy Dacia Duster volt az alany, a tetthely pedig az érdi márkaszervíz. Kb. Egy hete jelentkeztem be, én választottam az időpontot. Ha kedvem lett volna, a szalonból nézhettem volna az üvegfal túloldalán zajló műveletet, de én inkább kávé mellett laptopon dolgoztam. A kerekek átszereléséért (gumikat cserélték a felnin) fizettem 9e Ft-ot.
És ez évek óta működik így...

2017.11.12. 16:01:09

@juletræ: itt meg kerítést bont saját krzüleg....

fda 2017.11.12. 16:19:00

Cikkírót a szemét svédek jól átverték. 5 perc alatt nem lehet centrírozni, de még kereket cserélni sem (bár lehet hogy a 4 kereket egyidőben, kerekenként hárman csinálták, mint az F1-ben.)
Emellett legomboltak róla 25 ezer forintot. Itthon ha bárki autóst megkérdez, tud javasolni színvonalasan dolgozó gumist, javaslom, legközelebb utazzon haza és szervizeltesse itthon az autóját!

Galaxhopen [Swe] 2017.11.12. 16:49:37

@fáskerti elvtárs: A szívemből szóltál, köszi a józan kommentet. Egyetértek: nincs lehetetlen, csak tehetetlen...

Amúgy meg nekem tök természetes, hogy én is nyírom a füvet (sok van) és lapátolom a havat (bár pont itt nagyságrendekkel kevesebb esik, mint Mo.-n, svéd tévhitek ide vagy oda). Vasalni meg nem szoktunk... ill. ha a férfiember évente 1x inget vesz fel, azt előtte kivasalja maga, nem nagy tragédia. Skandináv métely, gondolom :-)

Galaxhopen [Swe] 2017.11.12. 17:01:13

@karandash: "Te a nőket valami örök áldozatnak szeretnéd látni, akik csak úgy védekezhetnek a gonosz férfiak ellen, ha felhúzott orrú fapinák lesznek és bepókhálósodnak. "

Félreértesz. Egyáltalán nem a férfiakkal van bajom, hanem a - Mo.-n sajnos normának tekintett - "teremtés koronája"-mentalitással (nevezhetjük akár macsóságnak is). Akar a fene áldozat lenni, amikor embernek lenni is egy opció. Már ahol.

A szerinted "kitalált csacsiságok" azon egyszerű okból is hihetetlennek tűnnek neked, mert - férfiként - "valahogy" sose futottál még bele szexista diszkriminációba. Miközben itt a kommentekből jókora csokornyi bizonyítja, hogy a jelenség nemcsak hogy létezik, de sokaknál egyenesen ez az alapértelmezett hozzáállás a másik nemhez. Pl. a te szofisztikált szóhasználatod is jelentős frusztrációról tanúskodik... én is megerősítem, hogy nem jön be a nőknek ez a fajta stílus - de ez NEM nők hibája.

dekoninckxx 2017.11.12. 18:37:24

Hm, nem rossz tapasztalat, ilyen csak Svédországban vagy más fejlett országban történhetik meg!
Nálam ez így zajlott:
Az egyik autómat bejelentettem a következő hétre gumicserére, de a másikon sürgősebben kellett a csere, ezért csak kikértem a kerekeket az abroncshotelből, hogy majd én kicserélem. Azért megkérdeztem, hogy mééégis, léégyszi, nem férne-e be a profi csere még aznap, mert kevés időm van a szerelésre... Cserébe mindenből prémium szolgáltatást kérek, és a nyári kerék is marad a hotelben, bár elvittem volna, mert már van garázsom. Ráálltak, aminek nagyon örültem. Egy üvegfallal elválasztott műhelybe vitték be az egyenruhás szerelők az autót, a kerekeket addigra 3 perc alatt előbányászták, 8 perc alatt feltették. A műhely nehezebben látható részén folyó munkát zártláncú kamerarendszeren követhettem figyelemmel. Kávégép is volt, de nem kértem, Nokian brosúrákat lapozgattam és közben az ingyen wifin megnéztem az emailjeimet.
Pont jött egy olyan is, hogy ennek a cégnek (Vénuszo, vagy valami ilyesmi bolygós) van mobilappja, szóval legközelebb úgy is be tudok jelentkezni, tök jó!
Szeged, 2017, ó, jeah!

halaloszto 2017.11.12. 19:29:06

@djz: én kedden cseréltettem, Budapesten. 13:00-ra volt időpontom, 12:55kor álltam be (nekem kellett beállnom), 13:12-kor készen volt. Bepakolás nem volt, mert ők tárolják, a foglalt időpontra elő is keresték a gumikat.

Vajk

halaloszto 2017.11.12. 19:31:55

@altimus: akkor félóra, hagy egy manusz gurigat mindent. ha mondjuk van egy aki legkulcsol, egy aki gumit szerel és egy aki centrírozik, egyből gyorsabb...

igazi hős 2017.11.12. 20:09:28

Drága poszter, nem tudom, honnan mentél ki és mikor, de én itthon:
- október közepén kapok egy mailt a szerviztől, hogy aktuális a kerékcsere,
- időpontot foglalok,
- 5-10 perccel előtte érkezek,
- nagyjából a megjelölt időben szólnak és beállok az állásra,
- amíg dolgoznak, az eladótérben várok (fűtés, wifi és szék van),
- odahozzák a munkalapot,
- kártyával kifizetem a számlát.
Nem sokkal olcsóbb mint neked, igaz ebben a féléves tárolás is benne van.

Rusehuen 2017.11.12. 21:25:24

Mekkora parittya ez a szöveg. Istenem, én is Svedben vagyok. De hogy ennyire szidni Magyarországot! Most mondom neked, hogy Magyarországon is ugyan úgy el tudod intézni, ja es fele annyiért! Erről ennyit.
Ui.: még mielőtt általánosítasz, légyszíves beszélj az otthoni rokonokkal vagy barátokkal, mert ez már nagyon gáz, hogy oktalanul írogattunk ilyen cikkeket. Kezd leépülni az index.

Lógás Hugó 2017.11.12. 21:46:32

@Rusehuen:
Kicsit már sokat felejtett mi van magyarba... :)

"2017. június 3-án költöztünk Osbybe.
Tapasztalataink, svéd mindennapjaink, szubjektíven."

Ződ2000 · http://egzostive.com 2017.11.12. 22:55:39

Azért nagy általánosságban én is azt tapasztaltam, hogy a magyarországi szolgáltatások vagy sokkal bizonytalanabbak (értsd, nincs számla, nincs szaktudás, csak "kreativitás") vagy egyenes úton drágábbak, mint nyugaton (főleg a német árakhoz képest).

Persze országonként ez változhat, de a németek árértékarányát ritkán sikerül hozni....

Peetee 2017.11.12. 23:04:23

25000 forintért itthon is lehet ilyen szintű szolgáltatást nyújtani...de vélhetően nincs rá igény; azért van talán 3-4 ilyen gumis az országban.

morph on deer 2017.11.13. 00:12:18

@hansoloo:
“a szerelő a munkaruhályában ül be a vaj bőr Volvódba.”

A kerékcseréhez?
Minek?
Egyébként ha szervizről lenne szó, akkor meg először berakják az eldobható ülésvédő papírtakarót - vagy mit - és arra ülnek! Még a padlóra is van védő!
A normális szervizekről beszélek, nem az ilyen-olyan - nem svédek által fenntartott - műhelyekről!

Ez - azt hiszem - főleg gondolkodásmód kérdése. Ott a hosszú távú üzleti kapcsolat a cél, tehát inkább a megbízhatóság a fontos, és nem a pillanatnyi bevétel.
Rosszabb hírem is van: ez a kifizetődőbb!

Ronda kapitalisták, tudom.

Csak éppen ez működik!
Érdekes...

pamutpamlag 2017.11.13. 00:22:18

@Hortenz:
"Hát te teljesen hülye vagy."
Továbbá:
"Fingom sincs a gumicseréről"
" Azt se tudom milyen gumi kell."
.
És még ő a teljesen hülye... :-P

pamutpamlag 2017.11.13. 00:29:06

@fda:
"Bár egy téligumi cserét megcsinálok magamnak a kertben"
Bivalybasznád alsó és felső között közlekedve ez meg is teszi. Ha meg évente 2x 100 km/h fölé is gyorsítasz, akkor előtte a kertben kicentrírozod a kerekeidet, ugye? A kisujjadon pörgetve. A szelepcserét szintén a kertben csinálod, csak előtte kihozod hozzá a konyhából a süteményes villát.
.
"Árajánlatot meg azért nem kér senki gumicserére, mert kerekenként 1-2 száz forint különbséggel ugyanannyiért csinálja mind..."
Meg ahogy Móricka elképzeli. 2x-es eltérés simán lehet.
Mondjuk nem lepődök meg, hogy ezt nem tudod, hisz saját bevallásod szerint nem jársz gumishoz.

pamutpamlag 2017.11.13. 00:38:46

@Szabványok:
"Öt perc alatt nem lehet rendesen kicserélni négy kereket. 5 perc alatt kivették a kereket, kicsomagolták, megnézték, hogy nem sérült-e, kiegyensúlyozták (mind a négyet!), beállították a légnyomást, leszedték a régit, megnézték, hogy mi van mögötte, megtisztították a mocsoktól (fékpor a belsejében), bezacskózták, visszapakkolták, közben feltették, felcsavarozták az újat."
Nem lehet?
Az F1 versenyeken nemhogy 5 perc, hanem 5 másodperc is elég :-)
.
Egyébként voltam már olyan gumisnál (Budapesten), ahol tényleg kb ennyi idő volt mindaz amit leírsz. Mondjuk vagy 6 szerelő repült rá a kocsira (több szerszám, több centrírozó gép, stb). Mire fizettem a pultnál, kész volt. Csak pislogtam (a gyorsaságon is, meg a számla összegén is :-D )

pamutpamlag 2017.11.13. 00:41:24

@Namir:
"Önt átverték, mert 5 perc alatt nincs meg a kerékcsere és centrírozás. Még egy kerék sem, nemhogy 4"
.
Valószínűleg nem szó szerint kell venni a posztoló által írt 5 percet, hanem úgy, hogy nagyon gyorsan kész voltak.
Egyébként pedig lásd az előző hozzászólásom.

pamutpamlag 2017.11.13. 00:43:14

@VHB:
"Attól tartok, hogy a szerző belecsúszott egy alma-körte helyzetbe."
Attól tartok, igazad van! :-)

pamutpamlag 2017.11.13. 00:48:56

@Nancsibacsi:
"Ha beviszed egy márka-, de akár független szervizbe itthon, akkor itt is megkapod UGYANEZT a szolgáltatást - olcsóbban. Valószínűleg kifizettetnek veled 1 órát 8-10eFt+ÁFA áron, de még így is a felénél vagy, mint Svédországban."
Itthon viszont a felét keresed, mint Svédországban, vagy még kevesebbet (és a gumis is). Tehát a szolgáltatás-árak összehasonlításánál érdemes figyelembe venni, összehasonlítani a kereseteket is, hogy a helyükre kerüljenek a dolgok.
.
"Nekem nem kéne a svéd kiszolgálás."
De a svéd fizetés igen :-)

morph on deer 2017.11.13. 00:50:47

@jova68:
“Svédországban hosszú, hideg és sötét a tél.”

Mihez képest?
Én először egy február eleji napon (talán 11-e volt?) keveredtem oda.
Budapesten akkor -13 fok volt, és mocskos szürke, fagyott hókupacok a járdák mentén. Ott meg (Göteborg) +5 fok, és zöld fű!
Először azt hittem, hogy valahogy rossz gépre szálltam, merthogy ahideg észak, meg minden!
Aztán rájöttem, hogy ott a Golf áramlat még mindig hat valamilyen szinten, szóval jóval egyenletesebb a hőmérséklet, mint itthon.

Persze, hogy ott is van hideg, fent északabbra - de itt ezer (!) kilóméteres távolság is szóba jöhet, - vagy a hegyek között, ahogy nagyjából bárhol - ott a mínusz negyven (-40!) sem elképzelhetetlen!
De a kicsit több, mint 25 éves kintlakás alatt a leghidegebb volt -22, amit átéltem egyszer, - tartott két napig - aztán még egyszer volt mínusz 20 körül, a többi esetben kegfeljebb -13–15 fordult elő, de olyan év is volt, ahol a -10 volt s leghidegebb.

Az érdekes egyébként a “hőérzet” - ott 16-18 fok körül napsütésben már egyszál T-shirt sem furcsa, 20-22 fok körül meg már “nyár” van, - és tényleg!

A téllel egyébként nem az a fő probléma, hogy hosszú, hanem hogy sötét. Persze attól is függ, hogy az ország melyik részéről van szó, mert fent északon a nappal decemberben csak pár óra, míg délen ez ”majdnem normális”!
Ugyanakkor mondjuk nyáron 11-kor megy le a nap, szóval az átlag elég jó :))

Az életstílus mondjuk egészen más.
Ott érzed az állandóságot!

Nekem pl egészen furcsa volt akceptálnom a tényt, hogy ha mondjuk a nagymutter 1926-ban felrakta a polcra az unokája játékát, (mert már nem játszott vele) az akár még ma is ugyanazon a polcon lehet, hacsak közben nem kellett a dédunokának!

Azaz: nem változtatnak csak a változtatás kedvéért, meg hogy egyéb okuk nem is igen volt rá!

Nekünk innen talán ez a legfurcsább.

pamutpamlag 2017.11.13. 00:52:42

@eßemfaßom meg áll:
"ez viszont garantált különbség a bezzegsédországgal szemben. Meg a számla végösszege."
Meg a fizetésed. Az is garantáltan különbözik a svéd fizetéstől.

pamutpamlag 2017.11.13. 01:05:36

@ati27:
"A régi Saabommal volt ilyen gondom. Most egy Hibrid toyotát vettem. Csak javítókészlet van benne. Megaztán van rá biztosításom. A kereskedésben azt mondták, ha ilyen gond van, ne koszoljam össze a kezem, hanem hívjam az assistancot. Ék majd megoldják! :D"
.
Persze, ez így európai, kulturált, elegáns megoldás. El tudom képzelni azt a szituációt, amiben tényleg nem akarom, és nem is kell összekoszolnom a kezem, és ez így van jól.
.
De azt a szituációt is el tudom képzelni, amikor mégiscsak képesnek kell lennem arra, hogy saját kezűleg cseréljem ki / javítsam meg a kereket (mert mondjuk nincs térerő, a füstjelekre meg nem jön az assistance).
Ha valaki erre nem képes / hajlandó, akkor bizony ott fog elszáradni az út szélén modern autóstul, biztosításostul, asssistance-ostul, javítókészletestül, mindenestül :-)

morph on deer 2017.11.13. 01:14:46

@pamutpamlag:
Ot perc tényleg nem elég!
Tudom, vagy tucatszor próbáltam!

Van az tizenöt is!

Úgy mindenestől!
De ebben még a lecserélt kerekek lemosása is benne van, szóval igaz, hogy nedves a kerék a zacskójában, de teljesen tiszta! (Automatikus, melegvizes magasnyomású mosó, legalább is ahova én jártam, tehát nem a Józsi sikálja...)
Ja, és kisvárosban (35 000 lakos) “csak” a gumisnál - azaz nem a szervizben - ez valahol a 350-400 SK körül van. Illetve volt, pár éve még. (Ez az általános árszint. Pedig van még két másik, meg vagy egy tucat szerviz, tán több is.)
Általában 2-3 személy megoldja ennyi idő alatt, mindenféle faxni meg borravaló nélkül!

És ezek után biztos, hogy majd tavasszal is oda mész, meg a jövő télen is!
Plusz szolgáltatásként van náluk úgynevezett “däck-hotell” avagy “abroncs-szálloda,” ami azt jelent, hogy néhány százasért profi módon tárolják a kerekeidet a következő szezonig, tehát nem kell hurcolnod, rámolnod meg kerülgetned oda-vissza, ha nem akarod.

pamutpamlag 2017.11.13. 01:15:41

@Paprikajancsi007:
"Aztan majd mikor Ahmed lelopja ugyanezeket a kerekeket egy sarokkal arrebb akkor is kerunk cikket a csodas Svedistanbol."
Mert nyilván törvényszerű, hogy a gaz migráncs lelopja a kereket.
.
Inkább én kérnék tőled egy kommentet arról, hogy mennyire kell résen lenned szeretett hazánkban, hogy 1 hónap alatt 10 honfitársadból ne 20-an akarjanak csúnyán átbaszni (például a sarki gumisnál, vagy a burkoló vállalkozó, vagy a piaci kofa, vagy az autókereskedő, ésatöbbi). Meg hogy milyen (szintű) állami szolgáltatásokat (gyk egészségügy, infrastruktúra, stb) kapsz a befizetett adódért. Már ha nem nagyüzemben próbálod elkerülni az adózást (vagy ha kispályás vagy, akkor a buszjegy megvásárlását). Na ERRŐL várok tőled egy kommentet, hamár a témához nem igazán sikerült hozzászólnod.

pamutpamlag 2017.11.13. 01:20:49

@fda:
"Cikkírót a szemét svédek jól átverték. 5 perc alatt nem lehet centrírozni, de még kereket cserélni sem (bár lehet hogy a 4 kereket egyidőben, kerekenként hárman csinálták, mint az F1-ben.)"
Saját magad cáfolod. Lehet gyorsan kereket cserélni, centrírozni, stb, pont úgy, ahogy mondod: ha többen csinálják.
.
"Emellett legomboltak róla 25 ezer forintot. Itthon ha bárki autóst megkérdez, tud javasolni színvonalasan dolgozó gumist, javaslom, legközelebb utazzon haza és szervizeltesse itthon az autóját!"
Én meg javaslom a posztolónak, hogy fogadja meg a tanácsod, szereltessen gumit itthon negyedáron, a hazautazás költségeit pedig fizettesse ki veled :-)

pamutpamlag 2017.11.13. 01:23:30

@igazi hős:
"Nem sokkal olcsóbb mint neked, igaz ebben a féléves tárolás is benne van."
.
Ezt ajánlom mindazok figyelmébe, akik szerint itthon törvényszerűen gombokért szolgáltatnak.

Ződ2000 · http://egzostive.com 2017.11.13. 07:41:02

@ati27: nem fogják. Max lehülyéznek, hogy egy Toyota sosem romolhat el...

Ezen kívül szombat este az Assistance sem fog csodát tenni, ha nem javítható a gumi, pl az oldalán keletkezett a sérülés...

Benoke2 2017.11.13. 09:13:43

Nem tudom melyik Magyarországon zajlik így de nállunk biztosan nem ez van. Normális honlap? Hát mondjuk van akinek nem ártana, amúgy meg nincs mit a weboldalra írni. Nállunk ez úgy megy hogy ha hétvégén van csak erre időm akkor megoldom magamnak. Amúgy vagy felhívom mondjuk az akh -t vagy bemegyek. Vagy kapok időt vagy beférek. A váróban autós ujságok stb, kávé, tea. A kerék cserét megcsinálják. Újabban fútóművet is átnézik, aztán kapok egy javaslatot ha van valami tennivaló. Amúgy a váróba beszólnak ha készen van. Be és ki állni nekem kell. Majd fizetek és mindenki boldog. A másik hogy munkábamenet beadom a közelben lévő szervízbe, munka után érte megyek. Ha van valami napközben hívnak. Kifizetem és mindenki boldog. Hát kb ennyi. Amióta vezetek ez így megy. Bármelyik gumishoz beesel megcsinálják vagy megbeszélitek h mikor, vagy felhívod. Évtizedek óta így megy. A jogsim elmúlt 20 éves. Elégedett vagyok, nem tudom mi ezzel a baj. Weboldal lehetne több de többet nem használnám. Mindig össze vissza van időm, előre tervezni hetekre nem nagyon lehet. Amikor időm van megoldom.

silent man 2017.11.13. 09:27:29

Én is kifejezetten örülni szoktam, amikor 300.000 Ft-os óradíjat fizetek egy olyan munkáért, amihez nem szükséges 8-10 év kemény tanulás, a rezsianyag-igénye nullához közelít, ilyen óradíj mellett pedig egy hét bevétele fedezi is a műhely felszerelését.
5 perc alatt annyit lehetett megcsinálni, hogy emelőre ugrott a kocsi, téli kerék csomagtartóból ki, nyári kerék le, téli kerék fel, autó leenged, kerékcsavar (anya) nyomatékra húz, keréknyomás beállít. Még a kávé is necces ennyi idő alatt.
Lássuk be : azért ez komoly stressz lehetett, ismerni kellett a gumiszerelés rejtelmeit mélységében, a szakmai svéd nyelv ismerete pedig egyenesen elengedhetetlen volt.

Megérte!

Ződ2000 · http://egzostive.com 2017.11.13. 09:34:33

@silent man: azért ha tudnád, hányszor sikerült már elszúrni a dolgot szakembernek is, meglepődnél.

Bár ha úgy gondolod 5 perc akkor te sem tanultál még eleget a gumicseréről, pedig biztos nem kell 8-10 év kemény tanulás hozzá :)
Én még nem láttam olyat hogy valaki centírozással fél órán belül megoldja...

silent man 2017.11.13. 10:02:51

@Ződ2000: Olvasni is tudsz, vagy csak írni? Felsoroltam, hogy mi fér bele (neccesen) öt percbe, abban szakmunka nem szerepel (tekintve, hogy kereket bárki cserélhet), a maradék munkafolyamatokat pedig nagyjából bárki megcsinálja, aki megismeri a légkulcsot a tömlő végén, átlátja az emelőn a felfelé / lefelé mutató nyíllal jelölt gombok szerepét, esetleg megkérdezi, melyik kerék hova megy fel és ráérdeklődik a meghúzási nyomatékra. Amiről te beszélsz az a gumiszerelés, gumijavítás, szelepcsere, kerékegyensúlyozás. Ilyesmi ebben az esetben nem történt, mert 5 percbe ezek nem férnek bele.

sakkosfx 2017.11.13. 10:06:26

És a sok befogadott bevándorlót mikor cserélik újra? Már meg bánták a befogadást, de már késő!

Ződ2000 · http://egzostive.com 2017.11.13. 10:36:29

@silent man: Okés, értem, az említett 5 perc tényleg nem jön ki. Mivel a cikkre kommentáltál és nem kommetre ezért nem kerestem vissza.

Amennyiben én csinálom meg a kerkécserét (egész kerék felnin) az kb 2-3 óra lesz, fokozott odafigyeléssel (itt nem lehet újrakezdeni, ha elrontom, mint az Ikeás szekrénynél, meg nagyobb is a baki ha ha valamit lerontok, pl leesik később a kerék).

Szóval itt nem a szerelő tanulmányait fizeted meg hanem a saját befektetésed/időd.

Ha nem gond hogy kell egy full szet (alufelnivel) és kerék, és tudod tárolni akkor simán átcseréheted magad is. Valszeg az a pár óra amíg kész leszel vele eltelik azzal is hogy szerelőhöz igazodsz.

Én is a fenti egyenleget vezettem le és maradtam a centírtozós körnél, bár márakkereskedésben ez gyorsan beéri az alufelni költségét.

pamutpamlag 2017.11.13. 10:53:59

@silent man:
5 percbe igenis sokminden belefér. Felni, gumi és keréknyomás ellenőrzés, futómű és alkatrészei (szemrevételezéses) ellenőrzése, le és felszerelés, centrírozás, kerékagy illetve a csatlakozó felületek tisztítása, csavarok nyomatékra húzása, leszerelt kerekek jelölése és elcsomagolása.
.
Tudod mi a titka?
Hogy nem egy darab jómunkásember csinálja, hanem több (sok), mondjuk kerekenként egy páros. És nem egy darab szerszámmal (centrírozógéppel), hanem többel (sokkal). Hát ennyi.

Ződ2000 · http://egzostive.com 2017.11.13. 11:37:26

@pamutpamlag: márkaszervíz két ember: fél óra. 90-130 EUR
Maszek- egy ember: 1 óra. 60-80 EUR.
Ez nem Formula 1 :)

pamutpamlag 2017.11.13. 15:53:48

@Ződ2000:
Persze, nem F1
Ha az lenne, 5 másodperc se kellene, nemhogy 5 perc :-)
.
Ettől függetlenül nekem is volt olyan élményem - igaz, csupán egyszer - amikor nagyon rövid idő alatt megcsináltak mindent. Nem mértem, de tényleg kb 5 perc volt: amíg kifizettem, készen voltak. Konkrétan rárepültek vagy hatan a kocsira, olyan érzésem volt, mintha egy boxutcába kerültem volna :-)
.
Nyilván nem ez a jellemző, de lehetséges, illetve előfordul.
süti beállítások módosítása