Svéd(d)élet(t)

Az életünk Svédországban.

2018. március 30.

Hogyan védjük meg a kereskedelmet?

Nos, erre is kitaláltak valamit a svédek. Nem mondom, hogy ez számunkra teljesen pozitív, de teljesen megértem a miértjét.

Ugyanis március 1-től minden, EU-n kívüli országból érkező csomagra vámot és kezelési költséget kell fizetni.
Svédországban (ahogy gondolom minden más, EU-s országban is) nagyon megugrott az elmúlt években a Kínából rendelt termékek száma. Számtalan oldal kínál olcsóbbnál olcsóbb dolgokat az Aliexpresstől kezdve az Ebayen át egészen a Wishig. Történetes én is használtam ezeket a oldalakat, mivel sokszor 1-2 dollárért lehetett rajta olyan ékszereket, ruhát, műszaki kiegészítőt, telefontokot, stb., kapni, ami Magyarországon vagy Svédországban a többszörösébe került. Még az egy hónapos (néha 2) várakozási idő is megérte, bár a minőséggel kapcsolatban időnként voltak kifogásaim.
A rengeteg rendelés pedig nem csak a svéd kereskedelmet vetette vissza (némi kényszerű árcsökkentést is hozva magával), hanem töméntelen plusz munkát is adott az itteni posta, a Postnord dolgozóinak. Márpedig a svéd posta célja általában az, hogy minél gyorsabban eljusson a címzetthez a csomag. És bár látom, hogy a svédországi magyar fórumokon a nagy többség szidja a Postnordot (na jó, mondjuk ők mit nem szidnak…?), de érdekes módon a kiköltözésünk óta eltelt 10 hónapban én mindent megkaptam az országba érkezés/feladás másnapján. Ami plusz könnyebbség, hogy az applikációjukon (vagy a weboldalon) keresztül kb. órára lebontva követhetjük, hogy éppen hol jár a csomagunk, és mikor várhatjuk a megérkezését. A csomag átvétele pedig nagyon egyszerű : ha belefér a postaládába beleteszik (és senki nem lopja ki), ha nem fér bele, akkor a legközelebbi posta-ponton átvehetjük. Jobb híján nevezem ezt posta-pontnak, mivel annyira nem hasonlít az otthon megszokotthoz. Minden településen van legalább 1 ilyen, ami a legtöbbször a legnagyobb élelmiszerbolt egyik sarkát foglalja el. Itt önmagunk igazolása után 1 perccel már meg is kapjuk a csomagot. Még a határidő is barátságosabb, mint otthon; a megérkezéstől számítva 28 napunk volt a legutóbbi alkalomkor az átvételre.

Tehát a Postnord és a kereskedelem javára bevezették az Európában egyedülálló szabályozást : 1500 korona értékhatár alatt 75 korona kezelési költséget + a csomag értékének 25%-át köteles a vevő megfizetni, 1500 korona értékhatár felett pedig 125 korona kezelési költséget és a csomag értékének 25%-át.

A honlapon talált leírásban természetesen figyelmeztetnek arra is, hogy a vámeljárás alá vont csomagok kézbesítési ideje akár 14 nappal is megnövekedhet, de ez sajnálatos velejárója a procedúrának.
És akkor most számoljunk egy kicsit. Viktor az egyik népszerűbb márka új telefonját használja, így nagy választékban talált telefontokokat svéd webáruházakban is. Rendelt is magának, 149 koronáért. A rendeléstől számított 2. munkanapon a postaládában volt.
Én (sajnos) egy inkább laptopokat gyártó cég telefonját használom, amire svédországi webáruházakban konkrétan semmilyen tokot nem árulnak, így az Aliexpressről rendeltem magamnak egyet, 62 korona értékben, február 24-én. A csomag március 10-én érkezett az országba, ahol vámeljárás alá vonták. Erről az smst március 14-én kaptam meg a befizetendő összeggel együtt. Ennek a befizetése 2 perc volt a Postnord oldalán, majd március 22-én (rá egy bő hétre) megkaptam a csomagot. Vám és kezelési költség címszó alatt összesen 77,04 koronát fizettem, így összesen 145,04 koronába került nekem a termék, és egy hónapot vártam is rá.
Tehát a fenti példából látszik, hogy ha Svédországban kapható lenne erre a típusra tok, akkor jobban megérte volna innen rendelnem (azt az 4 korona többlet költséget ellensúlyozza a várakozási idő rövidsége).
Ezen valószínűleg a legtöbb svédországi lakos is el fog gondolkozni, és inkább a hazai/EU-s terméket rendeli meg, így támogatva az itteni gazdaságot, és csökkentve a Postnord terheit a továbbiakban.

Vannak, akik ezt az egészet felháborítónak tartják, akadtak, akik már megoldást is kieszeltek rá (más EU-s országba érkeztetni, majd onnan átirányítani), de őszintén, miért kellene trükköznünk? Most már egyenlő esélyekkel indul minden versenyző a mezőnyben.

NRebeka 3 komment vásárlás árak

A bejegyzés trackback címe:

https://svedelet.blog.hu/api/trackback/id/tr7113791346

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

mayflower36 2018.04.01. 16:42:44

Kedves Rebeka!
Sajnos a svéd csoportokból szinte lehetetlen informacióhoz jutni a sok utáljuk a migránsokat, mindenhol ott vannak/nem látok belőlük semmit, mostanság meg magyar aktuálpolitikát feszegető posztok között. Azonban ez a kínai termékekre extra "adó" poszt és arra lévő reakciók elég szemöldökfelhúzásra adtak okot. Sajnos kevesen értik meg, hogy nem lehet egy jóléti államot magyaros mentalitással működtetni, nem lehet az előnyöket csak élvezni és ennek nem megfizetni az árát. Természetesek a védővámok és támogatott is, ahogy te is írtad. Például az amerikai Buy America miatt se hisztizik senki sem, pedig az nem ennyire engedékeny. Jó ötletnek tartom és csak helyeslem :)

Persze tudom a garasoskodó, személyiségi jogaival mindig nagyon tisztában lévő típusú emberelnek ez a szabad piac meghazudtolása, meg pénzgyűjtés migráns eltartásra...

Érdekes volt a húsvéti poszt is! :)

NRebeka 2018.04.01. 19:36:05

@mayflower36: Szerencsére azokban a csoportokban is van pár normális ember, de én már nem is szólok inkább hozzá, mert azonnal lehurrognak mindenkit, aki jót mer mondani Svédországról. A politikai témák pedig reményeim szerint minimalizálódnak a választások után, mert ott tényleg szinte öldöklés zajlik. :(

mayflower36 2018.04.02. 08:13:15

@NRebeka: Természetesen vannak, én is látom és reménykedek, hogy nem csak gyűlölködők költöztek ki. Sosem értem, hogy miért kell a rosszat keresni mindenben, ahelyett, hogy értékelnénk, ami k van :)
Szerintem választások után majd folytatódik a migránsozás :D
Glad Påsk på er!
süti beállítások módosítása